TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

2,3 mld zł na pomoc przy wspólnym pomorskim bilecie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 12.06.2018 08:43:03
2,3 mld zł na pomoc przy wspólnym pomorskim bilecie (fot. MZKZG)

Spółka InnoBaltica z Gdańska pozyskała 2,3 mln euro z instrumentu finansowego ELENA na pomoc przy opracowaniu i wdrożeniu tzw. wspólnego biletu na Pomorzu. Pieniądze mogą być przeznaczone też m.in. na tworzenie systemu roweru metropolitalnego.

Spółka InnoBaltica z Gdańska pozyskała 2,3 mln euro z instrumentu finansowego ELENA na pomoc przy opracowaniu i wdrożeniu tzw. wspólnego biletu na Pomorzu. Pieniądze mogą być przeznaczone też m.in. na tworzenie systemu roweru metropolitalnego.

Katarzyna Wośko ze spółki InnoBaltica z Gdańska poinformowała w poniedziałek w komunikacie, że spółka pozyskała 2,3 mln euro z instrumentu finansowego ELENA na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu tzw. wspólnego biletu na Pomorzu. Zaznaczyła, że "po raz pierwszy w Polsce udało się uzyskać unijne pieniądze z instrumentu finansowego ELENA (European Local ENergy Assistance)".

Pieniądze zostaną wykorzystane m.in. na integrowanie działań przy tworzeniu wspólnego biletu, roweru metropolitalnego oraz transportowych węzłów integracyjnych. "Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności potocznie nazywana wspólnym biletem pozwoli mieszkańcom Pomorza korzystać z jednego z najbardziej nowoczesnych systemów płacenia za przejazdy w Polsce. Żeby uiścić należność za podróż nie będzie trzeba kupować papierowego biletu ani wykonywać skomplikowanych czynności w aplikacji telefonicznej" - zapowiada spółka.

Jak informuje Wośko, spółka InnoBaltica przygotowuje program, który pozwoli pasażerom zaplanować podróż i po prostu pojechać - bez martwienia się, gdzie kupić bilet, ile trzeba za niego zapłacić i z jakich ulg można skorzystać.

"System projektowany w spółce InnoBaltica to przedsięwzięcie innowacyjne w skali kraju, jak również Europy, zakłada bowiem zintegrowanie w zakresie wspólnego systemu poboru opłat wszystkich organizatorów i operatorów działających w segmencie publicznego transportu zbiorowego na obszarze regionu, ale z poszanowaniem odrębności każdego z nich i z zachowaniem jego taryf oraz udzielanych ulg" – czytamy w komunikacie spółki.

Pasażer, wsiadając do autobusu, tramwaju czy trolejbusu, będzie musiał mieć przy sobie jedynie urządzenie, które pozwoli systemowi go rozpoznać (może to być aplikacja w telefonie albo specjalna karta). Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty.

Wośko zwraca uwagę, że "jeśli w ciągu doby okaże się, że pasażerowi bardziej opłacałoby się pojechać na +bilecie+ dobowym niż na kilku jednorazowych – zmieni naliczone wcześniej opłaty na tańszą opcję i dopiero po takiej optymalizacji ściągnie pieniądze z konta pasażera".

W ramach programu ma też zostać udostępniony planer - aplikacja umożliwiająca wytyczanie trasy przejazdu między dowolnymi miejscami z uwzględnieniem zapotrzebowania danego pasażera (w tym niepełnosprawnego). InnoBaltica informuje, że "tworzony dla Pomorza system będzie (…) pokazywał przewoźnikom na bieżąco, jak dużo osób korzysta z komunikacji zbiorowej na danych liniach; gdzie jest tłok, a gdzie autobusy czy wagony kursują puste". To ma pozwolić przewoźnikom dostosować rozkłady i wielkość pojazdów do rzeczywistego zapotrzebowania.

Na początku maja Krzysztof Rudziński, prezes spółki InnoBaltica poinformował media, że w 2020 r. do zintegrowanego systemu mają należeć przewoźnicy działający w Gdańsku i w Gdyni oraz SKM (Szybka Kolej Miejska) i Przewozy Regionalne. Zapowiedział, że "potem sukcesywnie włączani będą kolejni przewoźnicy". Wyjaśnił, że do zintegrowania jest m.in. tysiąc pojazdów (autobusów, tramwajów, trolejbusów), z tego ok. 650 w Trójmieście, ponad sto systemów taryfowych i ponad stu przewoźników. Na przełomie września i października ma się rozpocząć pilotaż rozważanych technologii systemu w Gdańsku, Gdyni, Słupsku i w Starogardzie Gdańskim. Testowanie ma potrwać do dwóch miesięcy. Po pilotażu, w listopadzie ma być ogłoszony przetarg na system. Jesienią planowane jest też złożenie wniosku do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o finansowanie projektu.

Instrument finansowy ELENA został uruchomiony przez Komisję Europejską i Europejski Bank Inwestycyjny już w 2009 roku, jednak dotychczas żadnemu podmiotowi z Polski ani ze wschodniej części Europy nie udało się uzyskać pieniędzy z tego źródła.

Cytowana w komunikacie Sylwia Wymysłowska ze spółki InnoBaltica wyjaśnia, że "podstawowa trudność polega na tym, że aplikując o środki z tego instrumentu finansowego trzeba myśleć szerzej niż tylko o realizacji jednego projektu". "Założenie jest takie, że ELENA wspiera działania nastawione na współpracę różnych podmiotów, czego skutkiem ma być poprawa stanu środowiska naturalnego oraz oszczędność energii" - dodała.

InnoBaltica jest spółką, której głównymi właścicielami są Województwo Pomorskie, miasto Gdańsk i miasto Gdynia. Podstawowym zadaniem, jakie aktualnie realizuje, jest zaprojektowanie i wdrożenie Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności, potocznie nazywanej wspólnym biletem.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bilet
Pomorskie
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.