TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Bank Światowy o transporcie publicznym w Zachodniopomorskim [FILM]
TransInfo.pl - Opublikowano: 13.05.2019 18:30:44
Transport na żądanie w drodze do transportu inkluzyjnego [FILM]

8 maja, w Warszawie, odbyła się konferencja zorganizowana przez PIE i Bank Światowy pt. "Rola transportu lokalnego w rozwoju regionalnym."

8 maja, w Warszawie, odbyła się konferencja zorganizowana przez PIE i Bank Światowy pt. "Rola transportu lokalnego w rozwoju regionalnym". Podczas spotkania został zaprezentowany raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego pt. "Transport Inkluzywny" oraz analiza Banku Światowego nt. transportu lokalnego w województwie zachodniopomorskim.

O opinię na temat aktualnej sytuacji w tym regionie poprosiliśmy Dominica Patella, starszego specjalistę ds. transportu w Banku Światowym:

-"W Polsce ponad jedna czwarta sołectw nie posiada żadnej komunikacji publicznej. Jednak nawet tam, gdzie teoretycznie komunikacja funkcjonuje, jej poziom odbiega od oczekiwań pasażerów i współczesnych standardów. Przykładem może być centralny obszar województwa zachodniopomorskiego, gdzie pracujemy w ramach projektu doradczego "Regiony Rozwijające się" finansowanego ze środków Komisji Europejskiej. Tam białych plam jest tam tylko 10%, co jest świetnym wynikiem. Jednak w niektórych powiatach po 16:30 nie da się dojechać do 60% sołectw w dni nauki szkolnej, zaś 70% w wakacje.

Taka sytuacja utrudnia ludziom dostęp do edukacji, do pracy, co z kolei – z punktu widzenia pracodawców - ogranicza potencjalne zasoby pracowników. W słabiej rozwiniętych regionach Polski, wciąż dużo osób pracuje w rolnictwie, gdzie wydajność pracy jest niewielka, a zatem dochody ludności nie odpowiadają aspiracjom. Sprawny i względnie tani transport publiczny mógłby być szansą dla tych ludzi, aby podjąć lepiej płatną pracę poza miejscem zamieszkania. Transport publiczny to też oszczędności finansowe dla pasażerów. Podróż autobusem mniej męczy niż prowadzenie samochodu. Dodatkowo, oczywiste są korzyści środowiskowe.

Niestety, bardzo często usługi oferowane przez lokalnych przewoźników nie są satysfakcjonujące dla pasażerów - przejazdów jest zbyt mało, a bilety zbyt drogie w stosunku do jakości i dochodów społeczeństwa. Doświadczenia europejskie pokazują, że nie można pozostawiać transportu publicznego tylko rynkowi i potrzebne jest wsparcie publiczne, aby uzyskać najlepsze rezultaty. To działa od lat w transporcie miejskim. Jednak poprawa jakości wymaga zarówno większych środków publicznych jak i zmian systemowych oraz prawnych. Na przykład, poszczególne szczeble samorządu lokalnego powinny prowadzić skoordynowaną politykę transportową na danym terenie. Jednocześnie trzeba dać samorządom większe uprawnienia, na przykład w zakresie wykorzystywania technologii do wprowadzania elastycznych rozwiązań, takich jak transport na życzenie. Dzięki temu można osiągnąć pewne oszczędności.

W powiatach drawskim, świdwiński, łobeskim i kamieńskim, gdzie obecnie pracujemy, rekomendujemy wprowadzenie transportu na życzenie. Taki transport został z powodzeniem wdrożony w innych krajach, na przykład w Finlandii, Niemczech czy Wielkiej Brytanii, a także w niektórych miastach w Polsce, na przykład w Szczecinie i Krakowie.

Linie autobusowe na życzenie działają w ten sposób, że pasażerowie zamawiają u dyspozytora – telefonicznie bądź przez aplikację na smartfona - kurs z punktu A do punktu B o wybranej godzinie. Ta innowacyjna forma wsparcia regularnej komunikacji publicznej pozwoliłaby większej liczbie mieszkańców uzyskać dostęp do transportu publicznego - zwłaszcza wieczorami, czy rano - a co za tym idzie zwiększyła możliwości podejmowania pracy i edukacji, podnoszenia kompetencji czy korzystania z dodatkowych zajęć pozaszkolnych."

Poniżej prezentujemy film o transportowej sytuacji w Drawsku Pomorskim przygotowany przez Bank Światowy:



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
raport
Bank Światowy
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.