TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Będą podwyżki dla kierowców i motorniczych GAiT
TransInfo.pl - Opublikowano: 02.07.2018 16:53:33
Będą podwyżki dla kierowców i motorniczych GAiT (foto: gdansk.pl)

Lipcowe podwyżki dla motorniczych i kierowców, różne działania spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje na rzecz zmniejszenia braków kadrowych, zakup dodatkowych autobusów - w poniedziałek, 2 lipca, o bieżącej sytuacji GAiT opowiadał prezes spółki Maciej Lisicki.

Lipcowe podwyżki dla motorniczych i kierowców, różne działania spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje na rzecz zmniejszenia braków kadrowych, zakup dodatkowych autobusów - w poniedziałek, 2 lipca, o bieżącej sytuacji GAiT opowiadał prezes spółki Maciej Lisicki.

W piątek, 29 czerwca, zarząd GAiT i związki zawodowe zawarły porozumienie w sprawie podwyżek płac dla kierowców i motorniczych.

- Jest to już trzecia regulacja płacowa od stycznia 2018 r. W sumie od początku roku pensje najmniej zarabiających kierowców i motorniczych wzrosły o ok. 20 proc., czyli o blisko 800 zł brutto - podkreśla Maciej Lisicki i przytacza wysokość wynagrodzenia w GAiT dla początkującego kierowcy autobusu.

- Kierowca w naszej firmie musi mieć przynajmniej 24 lata. Zazwyczaj każdy nowy pracownik ma już za sobą pięć lat pracy w innym miejscu i otrzymuje 5 proc. dodatku stażowego od wysokości wynagrodzenia - wyjaśnia prezes GAiT. - W pensji uwzględnione jest także 10 nadgodzin w miesiącu. Przy czym nie chodzi tu o dobrowolną jazdę w nadgodzinach, tylko o dodatkowe godziny pracy, które są nie do uniknięcia ze względu na późniejszy niż planowany zjazd do bazy, wynikający głównie z korków na mieście.

- w styczniu 2018 r. taki kierowca zarabiał 4120 zł brutto (23,15 zł/godzinę); 2937,79 netto (16,50 zł/godzinę)

- od 1 lipca 2018 r. jego wynagrodzenie wzrosło do 4824,85 zł brutto (27,11 zł/godzinę) i odpowiednio do 3428,66 zł netto (19,26 zł/godzinę).

Poza w/w wynagrodzeniem, pracownicy spółki otrzymują dwie premie w roku (co w przeliczeniu na miesiąc daje około 240 zł brutto), gratyfikację w postaci “wczasów pod gruszą" (co w przeliczeniu na miesiąc daje około 150 zł brutto). Razem z tymi dodatkami, podstawowa stawka za godzinę wynosi około 29 zł brutto. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od pracodawcy dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje załodze niskooprocentowane (1 proc.) pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta 90 proc. zatrudnionych w GAiT. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują także bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej (np. z uwagi na chorobę małżonka).

Warto zaznaczyć, że początkujący motorniczy zarobi o ok. 10 gr mniej za godzinę, jego pensja wynosi do 200 zł brutto mniej niż kierowcy autobusu

- Czy to dużo czy mało? Nie oceniam, ale warto, żeby mieszkańcy Gdańska znali te stawki - komentował Maciej Lisicki. - Mam też nadzieję, że rozpowszechnienie informacji o wynagrodzeniach w naszym zakładzie sprawi, że przybędzie chętnych do pracy w komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Szkolenia, poszukiwania za granicą, a deficyt trwa

Od początku roku GAiT oferuje bezpłatne szkolenia dla kierowców autobusów i motorniczych. Do tej pory przeszło je 20 osób, a 12 przyszłych kierowców właśnie się uczy. Wkrótce podobne szkolenia dla kolejnej dwunastki zrealizuje gdański urząd pracy.

- To są tylko liczby osób przeszkolonych, w tym samym czasie zatrudniliśmy więcej kierowców, ale inni z kolei się zwolnili. Rotacja w firmie trwa i nasze kłopoty także. Dalej brakuje nam ok .70 kierowców. Deficyt motorniczych jest stały od kilku lat i wynosi ok. 10 etatów - zaznacza prezes GAiT. - Robimy wszystko, m.in przez podwyżki i szkolenia żeby to naprawić, ale ten proces będzie trwał. Brak kierowców komunikacji miejskiej to problem, z którym borykają się wszystkie miasta w Polsce.

Kolejnym pomysłem na poprawę stanu zatrudnienia kierowców w GAiT ma być oferta skierowana do obecnych motorniczych, którzy po bezpłatnym szkoleniu mogliby w razie potrzeby kierować także autobusami. Ta dwuzawodowość ma być premiowana w wynagrodzeniu.

Równolegle GAiT poszukuje kierowców za granicą. Jak poinformował Maciej Lisicki - są już pierwsze oferty od pracowników z 20.letnim stażem w komunikacji miejskiej.

- Do pracy u nas szczególnie zachęcamy panie, które już teraz stanowią ponad 50 proc. załogi i doskonale sobie radzą - dodał prezes GAiT.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdańsk
GAiT
kierowca
motorniczy
  • Sebbastian Pioro – 02.07.2018

    Jak zaoferuja uczciwe pieniadze - to nie beda mieli problemu ze znalezieniem kierowców i motrniczych... Wszystko kwestia zaoferowanej stawki... Jak na razie GAiT rozpisaly przetarg by oddac część tras w prywatne ręce - ciekawe jak im pójdzie ???

  • Dominik Włodarczyk – 02.07.2018

    Podwyżki kosztem nagród stażowych i innych ?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.