TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Będzie przebudowa olsztyńskiego dworca. Jest umowa
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 12.08.2019 17:00:33
Będzie przebudowa olsztyńskiego dworca. Jest umowa

PKP S.A. i PKP PLK S.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca i modernizację peronów stacji Olsztyn Główny. Zgodnie z harmonogramem cała inwestycja może być gotowa w 2022 roku.

PKP S.A. i PKP PLK S.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca i modernizację peronów stacji Olsztyn Główny. Zgodnie z harmonogramem cała inwestycja może być gotowa w 2022 roku.

Przedstawiciele obu kolejowych spółek podkreślali w poniedziałek na konferencji prasowej w Olsztynie, że wybór projektanta budowy nowego gmachu dworca i przebudowy stacji to istotny krok dla realizacji tej inwestycji. Jak mówili, liczą, że kolejne etapy będą przebiegały zgodnie z harmonogramem i wszystko uda się przeprowadzić w szybkim tempie.

Koszt wykonania projektu sięga ponad 7,7 mln zł. Szacunkowa wartość planowanej budowy dworca to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji - ok. 100 mln zł. Dzięki skorelowaniu działań kolejowych spółek pasażerowie mają w tym samym czasie odczuć poprawę komfortu korzystania z nowego budynku dworca, zmodernizowanych peronów oraz przejść umożliwiających dojście do stacji i poruszanie się po niej.

"Myślimy, że w ciągu roku projekt powstanie z pozwoleniem na budowę, a całość inwestycji zamkniemy w 2022 roku - powiedział członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz.

Jak podkreślał, będzie to nowoczesny dworzec, w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej czy podróżnych z dziećmi lub dużym bagażem. Zgodnie z planami ma być to budynek dwupiętrowy, składający się z trzech kondygnacji.

PKP S.A. zakładają, że na nowym dworcu znajdą się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, toalety i pomieszczenia, w których będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie będzie mniejsza niż w starym budynku dworcowym.

Według Antonowicza będzie to jedna najważniejszych spośród prawie 200 dworcowych inwestycji w kraju i jeden z sześciu dworców, które zostaną zmodernizowane w najbliższych latach w woj. warmińsko-mazurskim.

Jak mówił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel, w ramach modernizacji infrastruktury stacji zaplanowano m.in. przebudowę wszystkich czterech peronów, a także torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem.

Jednym z celów inwestycji ma być również zapewnienie dostępu na perony od strony olsztyńskiego osiedla Zatorze. Na etapie projektowana zostanie wybrany jeden z dwóch wariantów - budowa kładki lub nowego przejścia pod torami, spełniającego aktualnie obowiązujące normy i przepisy.

"Bez względu na wybrany wariant Zatorze będzie połączone z dworcem. To jest istotny element, który był w Olsztynie od wielu lat tematem dyskusji" - podkreślił Merchel.

Przez kilka ostatnich lat trzy lokalne stowarzyszenia bezskutecznie zabiegały o to, żeby cały dworcowy kompleks został wpisany do rejestru zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków uznał, że nie jest to uzasadnione, a na ochronę zasługuje jedynie kilka drobnych elementów, m.in. wiaty peronowe. Do decyzji konserwatora o niewpisywaniu kompleksu dworcowego do rejestru zabytków przychyliło się w ostatnim czasie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków - podczas planowanej budowy dworca i modernizacji stacji - mają być natomiast zachowane zabytkowe elementy - mozaika wewnątrz budynku i przestrzenny napis "dworzec kolejowy" na zewnątrz, a także odnowione zostaną zabytkowe wiaty na peronach.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Olsztyn
dworzec
PKP SA
PKP PLK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.