TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Bilety długookresowe: Warszawa zawiesza, ZTM zwraca
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 18.03.2020 08:00:35
Bilety długookresowe w dobie wirusa: Warszawa zawiesza, ZTM zwraca; fot. GZM

Warszawiacy mogą zawiesić bilet długookresowy, jeśli nie korzystają z komunikacji publicznej. Z kolei Zarząd Transportu Metropolitalnego przyjmuje zwroty biletów okresowych.

Pasażerowie, którzy zrezygnowali teraz z podróży komunikacją publiczną, mogą drogą elektroniczną zwrócić się do swoich zarządów o zwrot pieniędzy za długookresowych bilety lub ich zawieszenie. Ma takie rozwiązania zdecydowały się dwie największe sieci w Polsce: ZTM w Warszawie i Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Warszawa zawiesza

Z pierwszej opcji mogą skorzystać pasażerowie Zarządu Transportu Miejskiego, do którego można wysłać wniosek – pocztą elektroniczną - o zawieszenie biletu długookresowego. Jest to rozwiązanie, wdrożone ze względu na stan epidemiologiczny i mniejszą liczbę pasażerów w komunikacji miejskiej.

Wniosek w tej sprawie pasażerowie mogą przesłać na adres: ztm@ztm.waw.pl. W tytule wiadomości powinno się znaleźć - zawieszenie biletu. We wniosku należy podać także numer karty.

ZTM w Warszawie zastrzega jednak, że pasażer nie otrzyma zwrotu pieniędzy, ale będzie mógł przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin, po zgłoszeniu się Punktu Obsługi Pasażerów, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. "Przekodowywany okres ważności będzie się liczył od dnia złożenia wniosku przez internet" – poinformował warszawski Zarząd.

Pasażerowie, którzy będą chcieli zwrotu pieniędzy za niewykorzystany okres ważności biletów zapraszamy do Punktu Obsługi Pasażerów, ponieważ zwrot biletu wymaga zmiany zapisu na Warszawskiej Karcie Miejskiej. To można zrobić tylko w punkcie stacjonarnym.

ZTM oddaje

Z kolei Zarząd Transportu Metropolitalnego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przyjmuje zwroty biletów okresowych i oddaje pieniądze.

17 marca ZTM poinformował, że w związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego oraz zaleceniami, by pozostać w domu, pasażerowie ZTM mogą skorzystać z możliwości zwrotu biletów długookresowych.

-"Prosimy wszystkich o cierpliwość i wyrozumiałość, jeśli czas rozpatrzenia reklamacji będzie wydłużony" - zastrzeżono. - "Pasażerowie posiadający bilety 7-, 30-, 90-, 120-dniowe oraz wieloprzejazdowe mogą zdecydować się na zwrot gotówki. W tej chwili jest to możliwe tylko zdalnie. Stacjonarne Punkty Obsługi Pasażera i Punkty Obsługi Klienta zostały zamknięte. Nie ma również możliwości zwrotu w siedzibie Zarządu Transportu Metropolitalnego" - napisano na stronach ZTM.

Wniosek o zwrot biletu można złożyć za pośrednictwem portalu klienta Śląskiej Karty Usług Publicznych. Jeśli nie pamięta się loginu/hasła do portalu ŚKUP, można spróbować odzyskać hasło lub wysłać zgłoszenie na adres kancelaria@metropoliaztm.pl, z odpowiednimi informacjami, jak imię i nazwisko, numer karty i numer konta bankowego.

Można też otrzymać zwrot pieniędzy na kartę ŚKUP, jednak nie można wykorzystać tych środków do zakupu biletów przez portal klienta – można natomiast skorzystać z nich w automatach biletowych, parkomatach ŚKUP, w kasownikach znajdujących się w pojazdach (bilety w taryfie odległościowej i bilety strefowo-czasowe). Zwrotu nie da się wykonać w automatach biletowych.

Profilaktyczne działania

W ostatnich dniach ZTM podawał też, że zamknięcie sieci punktów obsługi klienta przez bank obsługujący system Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) przełożyło się na brak możliwości wydawania tych kart. Na karcie systemu ŚKUP kodowane są wszystkie bilety czasowe ZTM; można jej też używać do opłacania przejazdów jednorazowych.

Wdrożony w 2015 r., z kilkuletnim opóźnieniem system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała być rodzajem portmonetki, umożliwiającej opłacanie samorządowych usług publicznych. W praktyce, oprócz płatności za komunikację miejską, używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.

W tym roku zarząd GZM deklarował zamówienie rozwiązania, które unowocześni lub zastąpi system ŚKUP. Wśród założeń jest umożliwienie płatności kartą płatniczą (dostępne są one już w podregionie tyskim, gdzie system ŚKUP nie funkcjonował przed przejęciem organizacji całości komunikacji przez GZM, a gdzie zamontowano nowocześniejsze urządzenia systemu).

Od poniedziałku ZTM co najmniej do 25 marca ograniczył funkcjonowanie komunikacji miejskiej - obowiązuje rozkład jazdy ważny w dni robocze wolne od zajęć szkolnych. Liczba kursów została zmniejszona o od czterech do sześciu proc. Jeśli niektóre połączenia będą obciążone i niewystarczające, Metropolia zadeklarowała, że częstotliwość kursowania będzie zwiększana.

ZTM w związku z zagrożeniem koronawirusem już w poprzednim tygodniu zalecił przewoźnikom, żeby wszystkie drzwi w pojazdach otwierali kierowcy, aby pasażerowie nie musieli dotykać przycisków. Następnie m.in. zalecił regularną obsługę wszystkich przystanków – również tych "na żądanie" (dzięki czemu zmniejszana ma być liczba dotknięć przycisków "stop"). Zgodził się też na wydzielenie niedostępnych dla podróżnych stref w pobliżu kabin kierowców.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
bilet
Warszawa
GZM