TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Być kontrolerem biletów w Polsce [FILM]
TransInfo.pl - Opublikowano: 28.05.2020 12:30:09
Być kontrolerem biletów w Polsce [FILM]; fot. MPK Wrocław

To nie jest łatwy zawód. Tylko we Wrocławiu odnotowano w ubiegłym roku aż 114 napaści na kontrolerów biletów.

To nie jest łatwy zawód. Tylko we Wrocławiu odnotowano w ubiegłym roku aż 114 napaści na kontrolerów biletów.

W tym roku, mimo że z powodu pandemii kontroli prawie nie było, zdarzyło się 11 takich sytuacji.

W ubiegłym roku we Wrocławiu kontrolerzy biletów pojawili się na 225 213 kursach. Wystawiono przy tym 46 tysięcy mandatów. W styczniu, w ciągu jednego miesiąca – przed wybuchem pandemii koronawirusa przeprowadzono około 80 tysięcy kontroli biletów.

Blaski i cienie

Praca jak każda inna? Niekoniecznie. Jeśli jesteś obrażany, szarpany, bity. Dlaczego? Bo wypowiadasz zdanie: "poproszę bilet do kontroli".

Oczywiście, rewizorzy też nie są święci.

-"Owszem dostajemy zażalenia pasażerów na sposób kontroli, czasem ludzie skarżą się, że kontroler był nieuprzejmy – takich skarg było w 2019 roku 118. O 118 za dużo, nawet jeśli przeprowadzono aż 1,5 miliona kontroli – wylicza Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. - Każda taka skarga jest przez nas weryfikowana, dyscyplinujemy naszych pracowników. Ale na agresję słowną czy fizyczną nie ma zgody. Po żadnej ze stron. Dlatego od tego tygodnia rozpoczęliśmy specjalistyczne szkolenia z technik rozmowy z pasażerem, rozładowywania agresji oraz samoobrony."

Wrocławscy kontrolerzy mają w centrum szkoleń przy Obornickiej zajęcia z technik negocjacyjnych, a także z podstawowych elementów pasywnej samoobrony. Spotykają się ze specjalistami od negocjacji, psychologami, policjantami i trenerami walki. W takich zajęciach dobrowolnie będą też mogli wziąć udział prowadzący pojazdy, bo incydentalnie również oni są narażeni na atak pasażerów.

-"Jest dla nas istotne, by nasi pracownicy byli wobec pasażerów po prostu w porządku. Uprzejmi, mili, sympatyczni. Tego ich uczymy i tego wymagamy z całą stanowczością – podkreśla Balawejder. Przeglądamy monitoringi z pojazdów pod kątem pracy rewizorów, sprawdzamy też w praktyce, jak ta praca wygląda. Mamy zatrudnionych w firmie "tajemniczych klientów". Ludzi, którzy wsiadają do autobusów i tramwajów i obserwują, jak pracują motorniczy i kierowcy, jak prowadzą pojazd, jak odnoszą się do pasażerów. To samo dotyczy kontroli pracy rewizorów.

Kontrolerskie historie

-" Poprosiłam o bilet. Chłopak wyrwał mi telefon, wyrzucił z pojazdu. Wysiadłam z autobusu, on wyskoczył za mną. Na przystanku zaczął mnie bić, szarpać. Cztery miesiące byłam na zwolnieniu lekarskim.

-"Dwa tygodnie temu poprosiłem o bilet. Gość najpierw mnie zwyzywał, a ponieważ stałem pomiędzy nim a drzwiami autobusu to dostałem pięścią w twarz.

Tak opowiadają kontrolerzy MPK Wrocław. To grupa 43 osób. Każdy ma niejedną taką historię. Trzy z nich MPK umieściło w filmie opisującym pracę rewizorów. Zobaczcie to na filmie:



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
kontroler
napad
Wrocław