TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Coraz więcej pasażerów korzysta z warszawskiego transportu publicznego
- Opublikowano: 19.02.2019 13:16:31
Coraz więcej pasażerów korzysta z warszawskiego transportu publicznego (foto: ZTM)

Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. W 2018 r. wykonano ponad 1,183 mld przejazdów w Warszawie i stołecznej aglomeracji. To wzrost w porównaniu z 2017 r. aż o prawie 40 mln osób.

Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. W 2018 r. wykonano ponad 1,183 mld przejazdów w Warszawie i stołecznej aglomeracji. To wzrost w porównaniu z 2017 r. aż o prawie 40 mln osób.

Warszawski Transport Publiczny jest coraz popularniejszy. Ogromne inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy sprawiają, że każdego roku Zarząd Transportu Miejskiego notuje duży wzrost liczby pasażerów w stołecznej komunikacji. Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich 1 183 861 117.

W 2018 r. aż 51,4 proc. naszych pasażerów wybrało transport autobusowy - to ponad 608,1 mln przejazdów. Oznacza to 3 proc. wzrost w porównaniu z 2017 r. czyli o ponad 17 mln osób. Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy eksploatowali ok. 1800 autobusów, jeżdżących na łącznie 307 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).

Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,2 proc. podróżnych (286,5 mln przejazdów). To więcej o ponad 17 mln pasażerów (6 proc.) niż w 2017 r. W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 25 liniach jeździ prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).

Metrem wykonano natomiast 19,8 proc. przejazdów. I i II linia łącznie przewiozły niemal 234,6 mln pasażerów. Dla porównania – w 2017 r. było ich 224,8 mln. Oznacza to, że w 2018 r. zanotowaliśmy wzrost liczby osób jeżdżących podziemną koleją na poziomie ok. 4 proc. (prawie 10 mln pasażerów więcej). Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 75 sześciowagonowych składów.

Mniej osób, w porównaniu z 2017 r., skorzystało natomiast z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - ponad 18,9 mln pasażerów. Liczba ta stanowi 1,6 proc. wszystkich przejazdów w 2018 r. W 2017 r. SKM przewiozła ok. 23,1 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 18 proc. Został on spowodowany zeszłorocznymi remontami infrastruktury kolejowej i związanymi z tym skróceniami tras oraz zawieszeniem części kursów miejskiego przewoźnika kolejowego.

W statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 35,7 mln (ok. 3 proc. wszystkich przejazdów). W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2018 r. ok. 30,9 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa – ponad 4,7 mln pasażerów. W przypadku KM również mamy do czynienia ze spadkiem (ok. 3 proc.) w porównaniu do 2017 r. Wówczas z usług samorządowego przewoźnika skorzystało w stołecznej aglomeracji 32 mln pasażerów. W tych liczba także widać wpływ remontów torów na liczbę podróżnych. Wzrost zanotowała natomiast Warszawska Kolej Dojazdowa – w 2017 r. jej pociągami przewieziono 4,1 mln osób korzystających ze wspólnego biletu. Oznacza to, że przewoźnik zanotował w 2018 r. wzrost na poziomie 14 proc.

W 2018 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,6 mld zł. Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 234,4 mln wozokilometrów. Największą – Miejskie Zakłady Autobusowe (89,6 mln wzkm za 882,7 mln zł). Następne były Tramwaje Warszawskie (prawie 52,8 mln wzkm za 702,6 mln zł), prywatni przewoźnicy autobusowi (36,5 mln wzkm za 236,7 mln zł), Metro Warszawskie (35,6 mln wzkm za 465,6 mln zł), Szybka Kolej Miejska (13,8 mln wzkm za 145,2 mln zł) oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 5,9 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 177 mln zł).

Czynniki wzrostu

O wzroście liczby pasażerów zadecydowało wiele czynników. Wśród nich wymienić można: obniżenie od 1 czerwca 2017 r. cen biletów 30 i 90-dniowych obowiązujących w I i II strefie biletowej, wprowadzenie od 1 września 2017 r. tzw. Karty Ucznia, rozszerzenie od 1 września 2018 oferty Warszawa+, zmiany od 1 września 2018 r. w Bilecie Warszawiaka (bilety ważne w I i II strefie w cenie dotychczasowych biletów jednostrefowych), czy rozszerzenie I strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a II strefy biletowej o Czosnów. Ogromne było także znaczenie ciągłego rozwoju sieci sprzedaży. Wspomnieć należy również o Agencie Mobilności – ofercie skierowanej do firm, które współfinansują bilety swoim pracownikom (18 umów podpisanych).

Jak szacowana jest liczba pasażerów?

Szacując liczbę przejazdów środkami transportu zbiorowego w stolicy, warszawski Zarząd Transportu Miejskiego wykorzystuje dane dotyczące m.in. sprzedaży biletów, przyjętych tzw. współczynników przesiadkowości lub liczby podróży w dobie wraz z liczbą przejazdów, a także wykonanej pracy przewozowej. To skomplikowane i długotrwałe obliczenia. Aby ich dokonać, statystycy pracujący w ZTM zakładają np., że na jednym bilecie 20-minutowym wykonywana jest jeden przejazd, na bilecie dobowym – średnio dwie podróże, a na bilecie 30-dniowym – średnio niecałe dwie podróże w dobie od poniedziałku do piątku. W obliczeniach uwzględniane są także dane dotyczące udziału w przewozach osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów (seniorów, dzieci korzystających z Karty Ucznia) i gapowiczów. Analogiczna metoda szacowania liczby pasażerów wykorzystywana jest przez Główny Urząd Statystyczny.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Warszawa
pasażer
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.