TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Dąbrowa Górnicza z węzłem komunikacyjnym Ząbkowice
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 04.10.2019 09:30:16
Mały węzeł komunikacyjny w Ząbkowicach; fot. UM Dąbrowa

Niewielki węzeł komunikacyjny przy stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oddał do użytku miejscowy magistrat.

Niewielki węzeł komunikacyjny przy stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oddał do użytku miejscowy magistrat. To jedna z pierwszych wspólnych inwestycji dąbrowskiego samorządu ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, mających przybliżyć miasto do kolei.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na dworcu kolejowym w dąbrowskiej dzielnicy Ząbkowice kończy dziś kursy część pociągów głównej linii S1, docierających tam - przez miasta Zagłębia - z Katowic i Gliwic. W przyszłości ma to być też jedna ze skrajnych stacji Kolei Metropolitalnej.

Zielona mobilność

Kilka lat temu dąbrowski samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności...", zakładający stworzenie kompleksowej oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego. Miastu udało się nawiązać ścisłą współpracę ws. jego założeń i realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP PLK.

Kluczowym założeniem "Promowania zielonej mobilności..." jest poprawa dostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice. Jednym z pierwszych projektów stała się budowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które w lutym tego roku zastąpiło wcześniejszą, nielubianą przez mieszkańców, kładkę nad torami.

Przeprowadzona przez PLK, współfinansowana przez miasto inwestycja, prowadzi sprzed dworca na dwa perony stacji Ząbkowice, ale też wygodnie łączy dwie części dzielnicy. Zgodnie z sugestią samorządu znajduje się tam też ścieżka rowerowa. Całość kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł wyłożyły PLK, a 3,2 mln zł miasto.

Eurovia wykonawcą

W czasie oddawania do użytku tunelu wyłoniony był już – w przetargu przeprowadzonym w ramach "Promowania zielonej mobilności..." - wykonawca centrum przesiadkowego w rejonie dworca w Ząbkowicach i przebudowy okolicznego układu komunikacyjnego.

Spółka Eurovia Polska za niespełna 3,26 mln zł brutto przekształciła przestrzeń przed dworcem w tzw. wjazdowy przystanek autobusów komunikacji miejskiej (obecnie autobusy zatrzymują się przy pobliskiej ul. Armii Krajowej). Powstały miejsca parkingowe, a wzdłuż przebudowanej ul. Dworcowej - droga rowerowa, prowadząca do tunelu i do zadaszonego parkingu rowerowego.

Kolejne inwestycje

PLK i dąbrowski samorząd dysponują już też przygotowanymi w uzgodnieniu planami przebudowy układów torowo-peronowych stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstaną m.in. tunele pod torami i centra przesiadkowe; miasto będzie budowało też kolejne drogi rowerowe.

Jak poinformował w ostatnich dniach dąbrowski samorząd, na wrześniowym posiedzeniu zarząd PKP PLK zatwierdził do realizacji i dofinansowania przygotowywane w tym mieście inwestycje kolejowe.

Był to ostatni element procedury niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację wspólnej inwestycji miasta, PKP PLK i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wspieranej przez posła Roberta Warwasa. Kluczowymi jej elementami jest budowa tuneli pod torami kolejowymi i centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych w centrum miasta i Gołonogu.

Pierwszy etap prac ma dotyczyć rejonu dworca w centrum miasta, gdzie zaplanowano przejście podziemne łączące perony z nowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz budynkiem dworca, którego remont planuje spółka PKP SA. Przebudowane zostaną też perony i dobudowane nowe tory, które pozwolą na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego, co jest niezbędne w perspektywie uruchomienia kolei metropolitalnej.

Tunel drogowy na przedłużeniu ul. Kościuszki zastąpi istniejący przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej (w jego miejsce powstanie podziemne przejście pod torami dla pieszych i rowerzystów). Powstanie nowa droga łącząca ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego,

W dzielnicy Gołonóg planowana jest budowa centrum przesiadkowego oraz likwidacja przejazdu kolejowego, który również zostanie zastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynek dworca z peronami oraz parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Podobnie jak w centrum, także tam przebudowane zostaną układ torowy oraz perony.

Modernizacja linii kolejowej nr 1 między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami zakończyła się w 2014 r. Samą stację Ząbkowice PLK częściowo zrewitalizowały (w zakresie układu torowego) w latach 2013-2014; kolejne prace (obejmujące m.in. perony) przeprowadzono w latach 2017-18.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
węzeł
dworzec
Dąbrowa Górnicza
Eurovia
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.