TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

GZM chce jeden bilet. Na autobus, tramwaj i pociąg
- Opublikowano: 25.09.2018 18:30:22
GZM chce jeden bilet. Na autobus, tramwaj i pociąg

Jest szansa, że jeszcze w tym roku GZM dopnie porozumienie o wspólnych biletach autobusowych, tramwajowych i kolejowych. To byłby duży sukces.

Uruchomienia na początku 2019 r. wspólnego biletu autobusowo-tramwajowo-kolejowego chce Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Obecnie uzgadnia rozwiązania organizacyjne i informatyczne; planuje także modyfikację systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych.

GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadań publicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiej postulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacji publicznej.

Od stycznia br. w metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od 1 kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. Powstał też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który docelowo przejmie na terenie GZM funkcję organizatora komunikacji - od dotychczasowych organizatorów (procedura ta już ruszyła).

Wspólny bilet

Jak poinformował we wtorek – 25 września - podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej w Katowicach - przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, trwają też zaawansowane rozmowy na temat wspólnego biletu z organizatorem przewozów kolejowych, czyli marszałkiem woj. śląskiego.

"Jest szansa, że być może w tym roku dopniemy porozumienie o wspólnych biletach autobusowych, tramwajowych i kolejowych. (...) Jesteśmy w trakcie zaawansowanych rozmów i liczymy na rychłe rozstrzygnięcie i decyzje w tym zakresie. (…) Być może w pierwszych miesiącach, pierwszym kwartale przyszłego roku taki wspólny bilet mógłby zostać uruchomiony – a mam nadzieję, że docelowo również zwiększona liczba połączeń kolejowych" - mówił Karolczak.

Wskazał na dyskusję z urzędem marszałkowskim nt. finansowania transportu kolejowego. Wicemarszałek woj. śląskiego odpowiedzialny m.in. za transport uważa bowiem, że w świetle ustawy metropolitalnej część przewozów kolejowych, wykonywana wyłącznie w granicach Metropolii, powinna być opłacana bezpośrednio przez nią.

"Tu mamy pewną dyskusję. My jesteśmy zainteresowani, aby finansować dodatkowe połączenia, a nie przejmować już funkcjonujące, ale ta dyskusja trwa już kilka miesięcy – podobnie jak o wspólnym bilecie kolejowym. Tu głównym problemem nie jest brak chęci, dobrej woli, ale kwestia uzgodnienia tzw. ulg ustawowych i ulg handlowych, które wprowadzili w swoich ofertach organizatorzy i przewoźnicy" - wyjaśniał przewodniczący GZM.

"Próbujemy dojść do jakiegoś wspólnego mianownika. Prawdopodobnie to będzie musiał być jeden bilet na karcie elektronicznej, gdzie część biletu będzie odpowiadała przewozowi kolejowemu z jego ulgami, a część przewozom autobusowym, tramwajowym. To dyktuje pewne konieczności zmiany systemów informatycznych, systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych" - zaznaczył.

ŚKUP do remontu

Metropolia niezależnie będzie chciała zmodyfikować system Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP), funkcjonujący dotąd na terenie największego obecnego organizatora komunikacji w regionie (KZK GOP).

"To system, który zrodził wiele problemów w trakcie jego wdrażania i do tej pory jego funkcjonalność nie zadowala znacznej części mieszkańców" - podkreślił Karolczak.

"Pracujemy nad rozbudową systemu i rozwiązaniem jego newralgicznych cech, które decydują o tym, że jest mało funkcjonalny" - zadeklarował. Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o tryb działania systemu off-line; Metropolia uważa, że wymiana w nim informacji w trybie on-line "rozwiąże znakomitą część problemu". "Do tego chcielibyśmy wprowadzić płatności bezstykowe" - dodał przewodniczący GZM.

Odpowiadając na pytania posłów komisji przekazał m.in., że z gotowej już części powstającego studium transportowego dla GZM wynika, że z komunikacji publicznej korzysta tam ok. 15 proc. mieszkańców. "To bardzo, bardzo mało. Jeżeli te dane się potwierdzą - bo są jeszcze dodatkowe etapy prac nad studium - oznacza to, że jest bardzo wiele pracy przed nami" - mówił Karolczak.

O darmowej komunikacji

Komentując dotychczasowe inicjatywy GZM w zakresie komunikacji podał m.in., że wydawane do końca września br. pod kątem bezpłatnej komunikacji dla dzieci do 16. roku życia darmowe karty ŚKUP odebrała dotąd około połowa uprawnionych. Oznacza to, że najprawdopodobniej założony na 9 mln zł koszt tego rozwiązania będzie niższy.

Odpowiadając na pytanie o możliwość wprowadzenia całkowicie darmowej komunikacji w Metropolii Karolczak zaznaczył, że jej obecny koszt na terenie GZM to (bez kolei) kwota rzędu 700 mln zł rocznie, z czego ponad 400 mln zł pochodzi ze składek gmin. "W sytuacji, gdy oferta w dużej opinii mieszkańców jest niezadowalająca, a cały budżet Metropolii to 336 mln zł, musielibyśmy przeznaczyć wszystkie pieniądze, by zrobić ją bezpłatną, a w dalszym ciągu byłaby takiej samej jakości, jak jest w tej chwili" - zaznaczył.

"Jako Metropolia jesteśmy zainteresowani bezpośrednio partycypowaniem w kosztach rozwoju transportu szynowego, czyli kolei i tramwaju" - dodał Karolczak. "Obecna siatka połączeń KZK to z grubsza kręgosłup wymyślony ponad 20 lat temu. Kiedy otrzymamy studium transportowe, przyszły rok chcemy przeznaczyć na to, żeby spróbować dopasować linie przesiadkowe do potrzeb mieszkańców, wykorzystać centra przesiadkowe, budować ofertę kolei i tramwaju" - zadeklarował.

Od początku organizacji GZM jej przedstawiciele akcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transport szynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Tamtejsi samorządowcy deklarują wolę odwrócenia tej tendencji, dlatego do końca tego roku powstać ma – zamówiona już w Politechnice Śląskiej - koncepcja tzw. kolei metropolitalnej.

Jednym z pierwszych działań Zarządu Transportu Metropolitalnego ma być natomiast samodzielne uruchomienie komunikacji autobusowej do lotniska Katowice. Przetarg na operatora czterech metropolitalnych linii lotniskowych ogłosił z końcem lipca br. KZK GOP – na mocy zawartego przez Metropolię i KZK porozumienia. Obecnie Metropolia analizuje otrzymane oferty.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.