TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jak tramwaje wracały na ulice
JERZY SAWICKI Tomasz Larczyński, TransInfo - Opublikowano: 16.02.2017 01:21:06
Zachowany wagon Tw269, świadek "heroicznych" czasów tramwajów powojennych

Druga część szkiców prof. Sawickiego o dziejach gdańskiego transportu miejskiego

Poprzednim razem omawialiśmy samodzielnie wydany artykuł prof. Jerzego Sawickiego przybliżający dzieje tramwaju na gdański Emaus. Dziś czas na drugą publikację naukowca z Politechniki Gdańskiej.

W pracy 1945 ? komunikacja miejska Gdańsk i Bydgoszcz prof. Sawicki opisuje głównie to, co widział na własne oczy, czyli końcówkę wojny w Bydgoszczy, oraz początek nowych czasów już w Gdańsku. Ponownie praca jest tyleż ciekawa, co niedostępna ? wydana przez autora nakładem własnym, czeka na czytelników w bibliotece PG i w PAN Bibliotece Gdańskiej. Także i tym razem problemem są w niej bardzo małe i nieczytelne ilustracje (całość wydana jest w formie odbitki kserograficznej). Sporo miejsca zajmuje w niej omówienie bydgoskiej (okupacyjnej) i gdańskiej (powojennej) komunikacji autobusowej. Na zachętę wszystkim, którzy chcą zgłębiać w bibliotekach dzieje gdańskiej i bydgoskiej komunikacji, przytaczamy zaś fragmenty opisujące odbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku.

Poważna część taboru tramwajowego uległa uszkodzeniom, a nawet zniszczeniom. Uszkodzone wagony silnikowe zostały odholowane na ślepy tor rezerwowy, biegnący ul. Sprzymierzonych (Wita Stwosza) przed terenem zajezdni tramwajowej Wrzeszcz. Intensywne działania naprawcze prowadzono w tamtejszym warsztacie naprawczym, który nie był uszkodzony.

Niezwykle wydajne działanie personelu tych warsztatów, złożonego z fachowego personelu, przybyłego z Warszawy, Łodzi lub Poznania, pozwoliło uruchomić zalążek komunikacji już w dniu 28 czerwca 1945 ? na "Święto Morza". Niewiele później, na 22 lipca, przedłużono ten odcinek tak, że sięgał od zajezdni Wrzeszcz aż do Bramy Oliwskiej. Równocześnie uruchomiono nowy odcinek, w dzielnicy Oliwa, sięgający od rogu Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej aż do wysadzonego wiaduktu kolejowego nad ul. Sprzymierzonych. Na obu tych trasach ruch odbywał się tylko po jednym torze ? składami trójwagonowymi, złożonymi z wagonu silnikowego, holującego przyczepę, za którą jechał drugi wagon silnikowy. Na końcowym przystanku wagon przyczepy odpinano od dotychczasowego silnikowego i przyłączano do drugiego. Na pierwszej linii, czyli od Zajezdni aż do Bramy Oliwskiej ? tym pojedynczym torem kursowały dwa takie pociągi trójwagonowe: przesiadanie pasażerów odbywało się na długim przystanku Partyzantów-Jaśkowa Dolina. Ruinę wysadzonego wiaduktu usunięto w październiku, rozciągnięto sieć trakcyjną nad obydwoma torami i w dzień świąteczny 11 listopada 1945 r. ruszyła dwutorowa linia od pętli w Oliwie ? aż do Targu Węglowego w centrum miasta. (?)

Już 15 września 1945 uruchomiono linię tramwajową 3, biegnącą od Targu Węglowego przez ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej do Nowego Portu. Przypominam sobie, że na początku listopada kursowała ta linia jednotorowo (torem prawym Gdańsk-Nowy Port). Tuż przez Bożym Narodzeniem uruchomiono komunikację jednotorową linią od ulicy Bogusławskiego (koło Katowni) do Oruni, oznaczoną numerem 6. (...)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdańsk
wojna
tramwaj
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.