TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jaki ma być transport publiczny? – dyskusja w Gliwicach
- Opublikowano: 17.04.2018 12:03:06
Jaki ma być transport publiczny? – dyskusja w Gliwicach

Transport publiczny musi być przyjazny zarówno dla pasażerów, jak i środowiska. Coraz większą uwagę zwraca się na to, by miejskie autobusy spełniały unijne normy dotyczące emisji.

Transport publiczny musi być przyjazny zarówno dla pasażerów, jak i środowiska. Coraz większą uwagę zwraca się na to, by miejskie autobusy spełniały unijne normy dotyczące emisji. Pojawiają się także pomysły, by spalinowe pojazdy zastąpić elektrycznymi czy napędzanymi gazem.

O komunikacji miejskiej i rozwiązaniach, które trzeba będzie wdrożyć w najbliższej przyszłości, dyskutowali w Gliwicach eksperci z branży motoryzacyjnej, naukowcy oraz samorządowcy podczas konferencji "Nowe technologie w autobusowym transporcie publicznym". Temat jest jak najbardziej na czasie, ponieważ na początku br. Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Pierwsze konsekwencje z niej płynące samorządy lokalne i przedsiębiorstwa energetyczne zauważą jeszcze w tym roku.

Co więcej, trwa właśnie integracja i modernizacja komunikacji publicznej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dzięki zawartemu przez dotychczasowych przewoźników porozumieniu, mieszkańcy mogą jeździć po terenie Metropolii na podstawie wspólnego biletu, a dzieci i młodzież do 16. roku życia – za darmo. To nie koniec rewolucyjnych zmian – od 2019 roku całość komunikacji miejskiej na obszarze obsługiwanym do tej pory przez KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry przejmie Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). ZTM będzie zarządzał transportem publicznym w 41 miastach i gminach, w których mieszka w sumie ponad 2,3 mln ludzi.

ZTM zajmie się organizacją transportu publicznego na terenie metropolii, to samorządy będą jednak ponosić koszty modernizacji taborów, np. zakupu ekologicznych, hybrydowych czy elektrycznych autobusów. – Trzeba rozważyć rzeczywiste walory różnych środków transportu oraz koszty zakupu i utrzymania, generowane przez poszczególne ich typy. Warto przy podejmowaniu takich decyzji opierać się na rzeczywistej wiedzy i naukowych badaniach, a nie na trendach, które w eksploatacji mogą okazać się niezwykle kosztowne – mówił podczas poniedziałkowej konferencji prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Politechnika Śląska jest najlepszym miejscem do rozmów na taki temat. To tutaj naukowcy prowadzą szczegółowe badania w tym zakresie i wdrażają nowe pomysły. – Od wielu lat rozwijane są u nas technologie związane z transportem publicznym. Zastosowania napędu elektrycznego, hybrydowego czy ogniw wodorowych ­- to przedmiot badań naukowców z Wydziału Transportu – podkreśla prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.

Konferencja była idealną okazją, by wymienić poglądy i poznać doświadczenia samorządów, które wdrożyły już tego typu projekty. Uczestnicy paneli dyskutowali m.in o wykorzystaniu napędu hybrydowego w komunikacji miejskiej w Krakowie czy Sosnowcu oraz gazu w warszawskich autobusach. Do wprowadzenia podobnych rozwiązań szykują się również Gliwice.

– Rozważamy zakup autobusu hybrydowego. Mogłoby to nastąpić już w przyszłym roku. Potem będziemy myśleć o autobusach elektrycznych – powiedział Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Konferencja została zorganizowana przez Śląski Związek Gmin i Powiatów, Politechnikę Śląską oraz Miasto Gliwice.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
elektrobus
autobus hybrydowy
  • Zdzisław Smoliński – 17.04.2018

    Coś co Frankiewiczowi chyba nie przechodzi przez gardło: zbiorowy. ;-)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.