TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jeden z najstarszych parowozów znów pojedzie [FILM]
ČRO Tomasz Larczyński, TransInfo - Opublikowano: 19.03.2017 15:18:13
Na zdjęciu jednostka 310.093, też sprawna, lecz młodsza od 310.072 / fot. Rainerhaufe, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0-migrated

Entuzjaści z Pilzna naprawiają stary parowóz. Na wiosnę unikat wróci na tory

W Pilźnie trwa obecnie naprawa główna korygowania najstarszego sprawnego parowozu w Republice Czeskiej, z typu zwanego "młynkiem do kawy" (gwarowo Kafemlejnek). O jego utrzymanie i remont uszkodzonych części dba grupa entuzjastów Iron Monument Club Plzeň. Dzięki niej znów zobaczymy "młynek" na torach jeszcze tej wiosny.

Chodzi tu o jednostkę oznaczoną obecnie jako 310.072, oryginalnie austro-węgierskiego tendrzaka z serii kkStB 97, przeznaczonej na linie lokalne (później użytkowano ją jako jednostki manewrowe). Oprócz miana Kafemlejnka, Czesi zwali ją też Nazdárkem ("dzieńdoberkiem") i Matyldou. Sporo ich jeździło w Galicji, a po I wojnie niektóre trafiły na PKP z oznaczeniem TKh12. TKh12-6322 wciąż możemy oglądać w Tarnowskich Górach, ale w ruchu już niestety nie. Taką szansę będziemy jednak niedługo mieli w Pilźnie.



"Wyprodukowała ją firma Krauss w 1889 r. Wygląda, jak gdyby pochodziła z baśni. Ma trzy osie, bulwiasty komin a dzieci ją uwielbiają, bo się jej nie boją, jest stosunkowo niewielka", powiedział Českému rozhlasu przewodniczący stowarzyszenia Kamil Pavlíček.

Ten "młynek" służył od Szumperka do Pragi, a jego szlak służbowy zakończył się w Kaznějově (kraj pilzneński) w 1967 r. "Początkowo była to lokomotywa dla tras lokalnych. Gdy jej siła pociągowa i prędkość nie wystarczała już rozwijającej się kolei, przesunięto ją na bocznice towarowe i do pracy manewrowej", dodał Pavlíček.

W ubiegłym roku w lokomotywie złamał się jeden z oryginalnych wałów stawidłowych, jego naprawa powinna być zakończona w maju, tak, że parowóz będzie jechał o własnej sile. Zainteresowani będą go mogli zobaczyć podczas przejazdów w ramach Bezdružického parního léta (także kraj pilzneński).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Republika Czeska
parowóz
naprawa
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.