TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jeden z najstarszych parowozów znów pojedzie [FILM]
ČRO Tomasz Larczyński, TransInfo - Opublikowano: 19.03.2017 15:18:13
Na zdjęciu jednostka 310.093, też sprawna, lecz młodsza od 310.072 / fot. Rainerhaufe, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0-migrated

W Pilźnie trwa obecnie naprawa główna korygowania najstarszego sprawnego parowozu w Republice Czeskiej, z typu zwanego "młynkiem do kawy" (gwarowo Kafemlejnek). O jego utrzymanie i remont uszkodzonych części dba grupa entuzjastów Iron Monument Club Plzeň. Dzięki niej znów zobaczymy "młynek" na torach jeszcze tej wiosny.

Chodzi tu o jednostkę oznaczoną obecnie jako 310.072, oryginalnie austro-węgierskiego tendrzaka z serii kkStB 97, przeznaczonej na linie lokalne (później użytkowano ją jako jednostki manewrowe). Oprócz miana Kafemlejnka, Czesi zwali ją też Nazdárkem ("dzieńdoberkiem") i Matyldou. Sporo ich jeździło w Galicji, a po I wojnie niektóre trafiły na PKP z oznaczeniem TKh12. TKh12-6322 wciąż możemy oglądać w Tarnowskich Górach, ale w ruchu już niestety nie. Taką szansę będziemy jednak niedługo mieli w Pilźnie.



"Wyprodukowała ją firma Krauss w 1889 r. Wygląda, jak gdyby pochodziła z baśni. Ma trzy osie, bulwiasty komin a dzieci ją uwielbiają, bo się jej nie boją, jest stosunkowo niewielka", powiedział Českému rozhlasu przewodniczący stowarzyszenia Kamil Pavlíček.

Ten "młynek" służył od Szumperka do Pragi, a jego szlak służbowy zakończył się w Kaznějově (kraj pilzneński) w 1967 r. "Początkowo była to lokomotywa dla tras lokalnych. Gdy jej siła pociągowa i prędkość nie wystarczała już rozwijającej się kolei, przesunięto ją na bocznice towarowe i do pracy manewrowej", dodał Pavlíček.

W ubiegłym roku w lokomotywie złamał się jeden z oryginalnych wałów stawidłowych, jego naprawa powinna być zakończona w maju, tak, że parowóz będzie jechał o własnej sile. Zainteresowani będą go mogli zobaczyć podczas przejazdów w ramach Bezdružického parního léta (także kraj pilzneński).



Sprawdź też:
Republika Czeska
parowóz
naprawa

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.