TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jednorazowo drożej i krócej, czyli biletowe zmiany w Krakowie
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 13.02.2019 15:30:28
Drożej i krócej , czyli biletowe zmiany w Krakowie

Krakowscy radni debatowali dzisiaj nad propozycją zmian cen biletów komunikacji miejskiej.

Krakowscy radni debatowali podczas sesji w środę - 13 lutego - nad projektem zmian w taryfie biletowej komunikacji miejskiej. Zakłada ona m.in. podwyżkę ceny biletu jednorazowego o 20 groszy, zamianę biletu 20-minutowego na 15-minutowy, a także likwidację biletu miesięcznego na jedną linię.

Jak przekonują władze miasta, głównym celem zmian, opracowanych przez Zarząd Transportu Publicznego, jest zachęcenie jak największej grupy mieszkańców do regularnego korzystania z transportu zbiorowego.

Zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig zwrócił uwagę podczas pierwszego czytania projektu, że ceny biletów na komunikację miejską nie były podnoszone od 2013 r. Według niego w tym roku będzie potrzeba w budżecie miasta około 30 mln zł na zbilansowanie dopłat do transportu publicznego, dlatego trzeba uzyskać dodatkowe wpływy ze sprzedaży biletów, albo podjąć decyzje o zmniejszaniu usług transportowych lub rezygnacji z innych zadań miasta na podobną kwotę.

"To są rozwiązania, które będą miały charakter uniwersalny, będą się broniły. Wiem, że są podnoszone różnego rodzaju postulaty, propozycje, sugestie i zmiany - jesteśmy na nie otwarci, licząc, że będą miały charakter systemowy" - zaznaczył Kulig.

Zdaniem ZTP

Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego wyjaśnił, ze założeniem zmian jest to, by osoby przyjeżdżające rzadziej do Krakowa płaciły stawki zbliżone do realnych kosztów podróży, zaś regularnie poruszający się po mieście transportem zbiorowym i przyczyniający się do odkorkowania ulic i zmniejszania zanieczyszczeń mogli zakupić bilet w jak najkorzystniejszej cenie.

Proponowana stawka dla biletu miesięcznego mieszkańca posiadającego Kartę Krakowską na wszystkie linie zostanie obniżona z 72 zł do 69 zł. Jednocześnie wycofany ze sprzedaży byłby bilet okresowy obowiązujący wyłącznie na trasie jednej linii.

Zmiany w cenniku biletów jednorazowych polegają przede wszystkim na podwyżce ceny biletu jednorazowego o 20 groszy do 4 zł i zamianie biletu 20-minutowego na 15-minutowy w dotychczasowej cenie.

Według ZTP są to pierwsza od kilku lat wprowadzana zmiana cen biletów w Krakowie. Pozwoli ona – zaznaczono - zbilansować budżet na komunikację zbiorową, bez wprowadzania dodatkowych dopłat z budżetu miasta.

Transportowa opozycja

Obecnie miasto zapewnia w ok. 55 proc. finansowania kosztów transportu zbiorowego ze sprzedaży biletów i chce ten współczynnik utrzymać poprzez zaproponowane przez Zarząd Transportu Publicznego zmiany w taryfie. W tym roku wydatki miasta na transport zbiorowy zostały zaplanowane na poziomie 562 mln zł.

Podczas pierwszego czytania projektu Michał Starobrat z klubu radnych Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska poinformował, że klub nie ma jeszcze wypracowanego jednego stanowiska w sprawie zaproponowanej uchwały, bo wciąż brakuje konkretnych informacji, w tym jednoznacznych wyliczeń skutków finansowych wprowadzanych zmian.

-"Bardzo dużą nieodpowiedzialnością jest wprowadzenie tak dużych zmian, powodujących tak wysokie przepływy, bez ich przeliczenia" - zaznaczył radny i poinformował, że klub powołał specjalny zespół, który będzie pracował nad projektem.

Łukasz Gibała z opozycyjnego klubu "Kraków dla mieszkańców" ocenił, że przedstawiony projekt jest "pomnikiem nieudolności i hipokryzji ze strony prezydenta Majchrowskiego i jego urzędników". Zaapelował do wnioskodawców o "wycofanie się z tych wszystkich budzących kontrowersję i niekorzystnych zmian". Przedstawiciele klubu zaproponowali wprowadzenie nowego rodzaju biletu okresowego – biletu rocznego za 660 zł.

-"Najważniejszym problemem w Krakowie jest smog, a władze miasta proponują podwyżkę cen biletów, która zniechęci mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej" - ocenił Gibała.

Rafał Komarewicz z prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków mówił, że "każde problemy związane z podwyżkami są trudne i niepopularne, ale elementy składające się na ceny biletów cały czas drożeją". "My jako klub uważamy, ze powinniśmy urealnić ceny biletów" - dodał i zaznaczył, że jego klub nie zgadza się z likwidacją biletu 20 minutowego oraz biletu okresowego na jedną linię, bo korzysta z nich wielu krakowian.

Przedstawiciele klubu PiS również zwrócili uwagę na brak analiz ekonomicznych przedsięwzięcia. Podkreślili, że dyskusja nad podwyżkami cen biletów powinna się odbyć kilka miesięcy temu przed wyborami samorządowymi.

-"Mamy powyborczy remanent z poprzedniego roku. Pytanie jest do czego to wszystko zmierza, bo to, że zaklajstruje się tę dziurę, to nie rozwiązuje problemu komunikacji miejskiej w Krakowie" - mówił radny PiS Włodzimierz Pietrus, zwracając uwagę na opóźnienia z opracowaniem studium wykonalności dla szybkiej kolei aglomeracyjnej na terenie Krakowa.(PAP)

TUTAJ projekt uchwały w sprawie nowych cen biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie PDF


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bilet
ZTP Kraków
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.