TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Metropolia idzie do sądu ws. przejęcia komunikacji przez ZTM
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 29.01.2019 17:33:38
Metropolia idzie do sądu ws. przejęcia komunikacji przez ZTM

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która od 1 stycznia br. przejęła od trzech dotychczasowych organizatorów całość organizacji komunikacji miejskiej na swoim terenie, odwoła się od decyzji wojewody, uchylających dwie związane z tym uchwały zgromadzenia GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która od 1 stycznia br. przejęła od trzech dotychczasowych organizatorów całość organizacji komunikacji miejskiej na swoim terenie, odwoła się od decyzji wojewody, uchylających dwie związane z tym uchwały zgromadzenia GZM.

O zaskarżeniu decyzji wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach zgromadzenie GZM zdecydowało we wtorek. Chodzi o rozstrzygnięcia nadzorcze wojewody z 4 stycznia br. stwierdzające nieważność dwóch uchwał z 30 listopada ub. roku, regulujących zasady działania utworzonego pod kątem przejęcia komunikacji Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM).

Jedna z tych uchwał dotyczy "sposobu ustalenia wysokości opłat dodatkowych oraz opłaty manipulacyjnej" w przewozach organizowanych przez ZTM; druga "zasad porządkowych" w przewozach ZTM.

Zdaniem nadzoru prawnego wojewody obie uchwały są niezgodne z ustawą Prawo przewozowe, która dopuszcza, że przepisy tego typu - w odniesieniu do przewozu osób na szczeblu gminy, powiatu czy województwa - określają odpowiednio: rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa (a w mieście stołecznym Warszawie - rada miasta stołecznego Warszawy)

"Organ nadzoru stoi na stanowisku, że brak normy ustawowej, konkretnie i wprost upoważniającej zgromadzenie (metropolii - PAP) do określonego działania (…), prowadzi do konstatacji, że w tej sferze zgromadzenie GZM działało bez umocowania prawnego, ponieważ nie istnieją regulacje prawne mogące stanowić podstawę do podjęcia uchwały w tym przedmiocie" - napisano w rozstrzygnięciach wojewody.

Jak wyjaśniał we wtorek przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, "mały problem legislacyjny" wynika z tego, że "w ustawie o transporcie zbiorowym nie ma wymienionej enumeratywnie metropolii jako organu uprawnionego do ustalenia tych zasad", natomiast "z racji wszystkich innych możliwości, by metropolia była organizatorem transportu i miała takie uprawnienia wynika, że jest to jedynie zaniedbanie legislacyjne".

"Po konsultacji z nadzorem prawnym wojewody (…) nadzór stwierdził, że te uchwały nam unieważni, ale ścieżka jest taka, by to WSA stwierdził, czy mamy prawo takie uchwały podejmować. Gdyby okazało się, że sąd podzieli stanowisko nadzoru, każda gmina z osobna musiałaby przyjąć taki regulamin, aby pasażerowie transportu metropolitalnego mieli się do czego stosować" - wyjaśniał Karolczak.

"Nie możemy dopuścić, by organizując transport zbiorowy, nie będziemy mogli egzekwować regulaminu i stosowania opłat" - podkreślił.

Podczas wtorkowego zgromadzenia GZM odpowiedzialny za transport członek zarządu Metropolii Grzegorz Kwitek odniósł się też do pytań przedstawicieli gmin, które do końca ub. roku należały do jednego z trzech wcześniejszych organizatorów, Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach. MZKP był właścicielem i zapewniał utrzymanie przystanków w ramach ponoszonych przez jego członków składek; obecnie przystanki te wróciły do gmin.

Kwitek zaznaczył, że podstawą tej zmiany była uchwała zgromadzenia MZKP, jednak z tego tytułu pomniejszono składkę zmienną, którą obecnie gminy z tego terenu wpłacają na rzecz komunikacji Metropolii.

"Nadzór prawny wojewody (…) wskazał, że najpierw musimy dokonać korekty statutu (ZTM – PAP), aby móc w sposób prawidłowy wyliczyć składkę zmienną do realizacji tego typu zadania. Planowane jest w najbliższym czasie przedstawienie zgromadzeniu (GZM – PAP) zasad związanych z zarządzaniem infrastrukturą przystankową, aby zmiany organizacyjne były możliwe od przyszłego roku" - wyjaśnił członek zarządu GZM.

"Pracujemy nad zmianą stanu formalnoprawnego, aby móc to zadanie również od państwa przejąć, (…) dla tych gmin, które chciałyby, aby miało to miejsca (…). Stan obecny traktujemy jako tymczasowy" - dodał przewodniczący zarządu Metropolii.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
GZM
ZTM
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.