TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mostostal najbliżej budowy węzła przesiadkowego w Gliwicach
PAP - Opublikowano: 04.03.2020 17:30:53
Mostostal najbliżej budowy węzła przesiadkowego w Glwiicach; fot. UM Gliwice

Gliwice z trzema ofertami na budowę centrum przesiadkowego. Wszystkie mieszczą się w budżecie.

Trzy oferty w przetargu na budowę centrum przesiadkowego w Gliwicach otrzymali samorządowcy z tego miasta. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie oszacowanym na 205,9 mln zł brutto.

Jak wynika z wtorkowej informacji z otwarcia ofert, najtańszą z nich, za blisko 184 mln zł brutto, złożyło konsorcjum Mostostalu Zabrze, Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego i Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach.

Kolejne oferty złożyły: konsorcjum firm Warbud i Eurovia (za 186,2 mln zł brutto) oraz Budimex (za 204,3 mln zł brutto). Pierwotny termin w rozpoczętym w październiku ub. roku postępowaniu przypadał 22 listopada.

Projekt węzła

Centrum Przesiadkowe, nazywane też wcześniej Zachodnią Bramą Metropolii, ma powstać na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Ma łączyć zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów, lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.

Centrum Przesiadkowe będzie częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy.

Pierwotną umowę z projektantem Centrum Przesiadkowego miasto podpisało w marcu 2017 r.; prace projektowe miały zostać wykonane w ciągu roku. W listopadzie 2018 r. samorząd jednak odstąpił od umowy – wobec opóźnień i złej oceny efektów prac. W lutym 2019 r. podpisano umowę z nowym projektantem – z półrocznym terminem realizacji.

Od listopada

Przetarg na budowę zaprojektowanej inwestycji ruszył 16 listopada 2019 r. Dzień później miasto poinformowało o otrzymaniu 129,5 mln dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 (w tzw. formule ZIT, z puli środków na niskoemisyjny transport miejski).

Dofinansowany został, szacowany na 203 mln zł projekt ZIT, obejmujący budowę: zadaszenia nad peronami i zatokami dla autobusów, budynków związanych z obsługą podróżnych i zapleczem technicznym, podziemnych przejść łączących kompleks z dworcem i centrum miasta, a także przebudowę dróg dojazdowych dla rowerów i samochodów wraz z miejscami postojowymi i chodnikami, montaż instalacji fotowoltaicznej oraz zagospodarowanie terenu.

Docelowo dworce i parkingi wchodzące w skład Centrum Przesiadkowego mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzez skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowany zostanie okoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana będzie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, ma zyskać nową aranżację (m.in. powstaną parkingi).

W 2018 r. miasto sygnalizowało, że szacunkowy całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia może wynieść ok. 250 mln zł.(PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
węzeł
Gliwice