TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Na przełomie 2018 r. i 2019 r. przetarg na centrum przesiadkowe w Gliwicach
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 16.07.2018 23:05:38
Na przełomie 2018 r. i 2019 r. przetarg na centrum przesiadkowe w Gliwicach

Na przełomie 2018 r. i 2019 r. gliwicki samorząd zamierza przeprowadzić przetarg na budowę tamtejszego Centrum Przesiadkowego. Pod koniec tego roku miasto zamierza wystąpić o 130 mln zł unijnego wsparcia do inwestycji szacowanej obecnie na ok. 250 mln zł.

Na przełomie 2018 r. i 2019 r. gliwicki samorząd zamierza przeprowadzić przetarg na budowę tamtejszego Centrum Przesiadkowego. Pod koniec tego roku miasto zamierza wystąpić o 130 mln zł unijnego wsparcia do inwestycji szacowanej obecnie na ok. 250 mln zł.

Centrum Przesiadkowe, nazywane też wcześniej Zachodnią Bramą Metropolii, ma powstać w latach 2019-2020 na kupionych przez miasto dawnych terenach kolejowych po północnej stronie dworca kolejowego. Ma skupić wszystkie środki transportu miejskiego, łącząc nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów czy lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.

Centrum Przesiadkowe będzie częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy.

Projektanta Centrum Przesiadkowego miasto wyłoniło w lutym 2017 r. Została nim firma PAS Projekt z Nadarzyna, która zaprojektowała m.in. przebudowę dworców kolejowych w Gliwicach i Gdyni.

W czwartek gliwicki samorząd podał w swoim biuletynie, że choć firma przedstawiła już projekty wstępne, nadal prowadzi uzgodnienia z zarządcami infrastruktury technicznej, które w przypadku uzgodnień dotyczących projektu teletechnicznego i elektrycznego "znacząco się przedłużają".

"Miasto poczyniło kroki w celu przyspieszenia dokonywania tych uzgodnień, jednakże termin przekazania dokumentacji, ustalony na 30 lipca br., może nie zostać dotrzymany" - zastrzegło biuro prasowe gliwickiego urzędu miasta. "Jako że projekt zawiera innowacyjne rozwiązania w zakresie zadaszenia dworca autobusowego, miasto zwróciło się również do naukowców z Politechniki Śląskiej, którzy zweryfikują przyjęte założenia i rozwiązania konstrukcyjne" - dodano.

Zamawiana dokumentacja projektowa miała zostać oparta na wybranej w 2016 r. wstępnej koncepcji projektowej biura An Archi Group. Jej zaletą miała być - jak przekonywali urzędnicy - "wyrazista forma zadaszenia" głównego obiektu, z "wytrzymałą, efektowną i funkcjonalną" konstrukcją z drewna klejonego. Plusem przyjętego rozwiązania miał być m.in. "brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego".

Dworce i parkingi wchodzące w skład Centrum Przesiadkowego mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzez skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowany zostanie okoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, ma zyskać nową aranżację (m.in. powstaną parkingi).

W czwartek miasto podało, że szacunkowy całkowity koszt realizacji projektu może wynieść nawet ok. 250 mln zł. Część mają pokryć środki europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dostępne w rozdzielonej przez samorządy lokalne subregionu centralnego województwa puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Gliwicki samorząd zasygnalizował, że zamierza wystąpić o kwotę ok. 130 mln zł z ZIT pod koniec bieżącego roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
centrum przesiadkowe
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.