TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Najstarsze praskie tramwaje na emeryturę [FILM]
ČRO Tomasz Larczyński, TransInfo - Opublikowano: 27.03.2017 13:44:10 9 komentarzy
Najstarsze praskie tramwaje na emeryturę / fot. Björn Laczay, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0

Okrągłe światła, czerwony kolor. Legendarny tramwaj T3 z lat '60 odjeżdża na emeryturę

Odchodzi praska jeżdżąca legenda, która uratowała system tramwajowy w stolicy Czech - czerwony pojazd z okrągłymi reflektorami. Dopravní podnik hlavního města Prahy wycofał najstarsze tramwaje Tatra T3 z linii regularnych. Z ulic na szczęście na pewno nie znikną. Można już jeździć nimi na nowej linii turystycznej 23. Wiedzie ona ze Zvonařky przez Karlovo náměstí (oba miejsca w Pradze 2), dalej koło Teatru Narodowego i Zamku Praskiego aż na Královku (Praga 6).

T3 wjechał na tor po raz pierwszy w listopadzie 1962 r. Jego czas przypadł na rewolucję w komunikacji tramwajowej.



"W czasach, gdy te pojazdy zaczynały swą służbę, po Pradze jeździły setki starych drewnianych tramwajów dwuosiowych, z nastawnikami korbowymi, w których motorniczy kierując stał i na każdym przystanku musiał zaciągać hamulec ręczny", powiedział Czeskiemu Radiu Robert Mara z archiwum DPP.

Przesiadka ze starych modeli na T3 była dla motorniczego wielkim krokiem naprzód. Miały one oddzielone i ogrzewane kabiny motorniczych, kierując można było siedzieć, a jak na te czasy, T3 miały doskonałe właściwości jezdne. Pojazd trzeba jednak było trochę wyczuć. "Stare T3 były wrażliwe z punktu widzenia motorniczego, miały rozruch oporowy i motorniczy musiał zwracać uwagę na technikę jazdy", wspomina Mara.

Potwierdza to motornicza Angelina Mykytyn. "Prawdę mówiąc, jest to bardzo trudny tramwaj. Zawsze, gdy miałam się zatrzymać, trzeba było to z góry przemyśleć i powiedzieć sobie: uwaga!", wspominała w Českém rozhlasu.

T3 odegrał kluczową rolę w utrzymywania tramwajów w Pradze. W tym czasie miasto rozważało zastąpienie ich autobusami.  T3 w porównaniu do starych modeli był cięższy i miał jako pierwszy pantograf nożycowy, więc miasto musiało zrewitalizować całą sieć i dostosować do nowych pojazdów.

"T3 spowodowały szereg znaczących inwestycji, które znacząco zmodernizowały ruchu tramwajowy do formy, jaką znamy dzisiaj. Gdyby do inwestycji nie doszło, system zostałby zlikidowany", podkreśla Mara.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Republika Czeska
tramwaj
T3
  • kku – 29.03.2017

    Dlaczego te tramwaje iskrzą kołami.

  • Pt47 – 01.04.2017

    kku to prawdopodobnie efekt palonych liści pod kołami.

  • Pt47 – 01.04.2017

    kku to prawdopodobnie efekt palonych liści pod kołami.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.