TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Podwyżka cen biletów w Jastrzębiu-Zdroju
TransInfo.pl - Opublikowano: 13.02.2020 10:30:16
Podwyżka cen biletów w Jastrzębiu-Zdroju

Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju podjął decyzje o podwyżce cen biletów. Od 1 marca.


Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju podjął decyzje o podwyżce cen biletów. Od 1 marca.

Zanim jastrzębski MZK podjął decyzję o wzroście cen, zielone światło do takich działań dali przedstawiciele wszystkich dziesięciu gmin tworzących MZK. Przewidywany wzrost cen biletów, w wysokości 20% obecnej ceny, wpisano wcześniej do planu tegorocznego budżetu.

Jak dodaje MZK, ceny biletów nie wzrosły przez ostatnie siedem lat, mimo iż koszty komunikacji autobusowej pokrywane przez gminy poszybowały mocno w górę. Od 2013 wzrosły dwukrotnie. Drastyczny wzrost kosztów firm transportowych i ciągle duża liczba "gapowiczów" - to główne powody jastrzębskiej podwyżki cen biletów.

Zróżnicowana podwyżka

Zdaniem Związku ostatecznie podwyżka nie będzie tak dotkliwa. Zarząd MZK przez kilka tygodni analizował szereg wariantów. Ostatecznie zmiany zróżnicowano w zależności od rodzaju biletu. Średni wzrost cen biletów jednorazowych wyniesie ok. 15%. Najniższy dotyczy biletu dobowego kupowanego u kierowcy, którego cena wzrośnie o 10%, z 10 do 11 zł.

Największy skok zanotujemy kupując bilet na najdłuższych trasach (powyżej 18 przystanków). Jego cena wzrośnie z 4,20 zł do 5 zł (wzrost o 19%). Średni wzrost biletów okresowych (miesięcznych, piętnastodniowych i tygodniowych) to ok. 11%.

O 20 zł wzrośnie także opłata dodatkowa, tzw. mandat za jazdę bez ważnego biletu. Od marca gapowicze zapłacą 140 zł.

Koszty w górę

Cena biletu uzależniona jest głównie od stawek jakie Związek płaci przedsiębiorstwom przewozowym, które faktycznie realizują komunikację zbiorową na zlecenie MZK. Od 2013 roku wzrosły one nawet o ponad 40%. Większość umów gwarantuje ponadto coroczną waloryzację stawek ze względu na wzrost płacy minimalnej, wzrost inflacji i wzrost cen paliw.

Jak zauważa MZK, ogólna tendencja rynkowa również jest wzrostowa. Pokazują to ostatnie przetargi ogłaszane przez miasta w regionie. Stawki za wozokilometr przekraczają nawet 9 zł. Te obowiązujące obecnie w MZK wahają się (w przypadku standardowego autobusu typu B) od 5,43 do 7,58 zł. Różnice wynikają ze specyfiki obszaru działania i rozstrzygnięć przetargowych.

10 tysięcy "gapowiczów"

Z pewnością ceny biletów byłyby niższe, gdyby nie fakt, że ciągle bardzo duża liczba pasażerów nie zamierza płacić za przejazd. Rocznie MZK notuje prawie 10 tysięcy gapowiczów. Realnie liczba ta jest oczywiście znacznie większa, a utracone koszty z tym związane szacuje się na setki tysięcy złotych. To konkretne pieniądze, które pokrywają gminy oraz uczciwi pasażerowie kupujący bilety.

Warto również przypomnieć, że MZK pokrywa cześć kosztów transportu mieszkańców spoza Związku – wodzisławian i rybniczan. Mieszkańcy tych miast korzystają z komunikacji (także z biletów ulgowych) jednak miejscowe władze konsekwentnie odmawiają przekazania dotacji do MZK i pokrycia tych kosztów. W przypadku komunikacji na terenie Wodzisławia należy rocznie dopłacić ok. 1,7 mln zł, natomiast w Rybniku kwota ta sięga bisko 800 tys. zł. Koszty te pokrywa MZK, a więc gminy tworzące Związek.

Trend ogólnopolski

W ten sposób Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju dołączył do sporego grona miast i związków komunikacyjnych, które zdecydowały się na ten ruch. Liczba samorządów wprowadzających nowe stawki stale rośnie. Droższe bilety obowiązują w największych miastach Polski. Decyzję o podwyżce podjęło także wodzisławskie starostwo. Tam gdzie utrzymano dotychczasową cenę (np. Warszawa, Lublin) znacząco zredukowano liczbę kursów. Budżety samorządów nie wytrzymują stałego wzrostu kosztów przy jednoczesnym ograniczaniu ich dochodów przez władze centralne. Wydatki samorządów tworzących MZK, od 2013 roku (ostatnia podwyżka cen biletów), wzrosły dwukrotnie. Jeszcze kilka lat temu dotacje gmin stanowiły blisko 50% kosztów komunikacji. Obecnie wskaźnik ten przekracza 70%.

Poniżej obecny cennik biletów i stawki obowiązujące od marca – porównanie

Czcionką pogrubioną zaznaczono stawki obowiązujące od 1 marca 2010 roku.

CENA BILETÓW JEDNORAZOWYCH

liczba przystanków

normalny (cena w zł)

ulgowy (cena w zł)

do 3 przystanków

1,20 - 1,40

0,60 - 0,70

od 4 do 7 przystanków

2,40 - 2,80

1,20 - 1,40

od 8 do 12 przystanków

3,40 - 3,80

1,70 - 1,90

od 13 do 18 przystanków

3,80 - 4,40

1,90 - 2,20

powyżej 18 przystanków

4,20 - 5,00

2,10 - 2,50

bilet kupiony

u kierowcy

jednorazowy

4,20 - 5,00

2,10 - 2,50

dobowy

10,00 - 11,00

5,00 - 5,50

CENA BILETÓW OKRESOWYCH

miesięczny (cena w zł)

piętnastodniowy (cena w zł)

tygodniowy (cena w zł)

normalny

ulgowy

normalny

ulgowy

normalny

ulgowy

S1

jedna gmina

98,00

108,00

49,00

54,00

58,00

64,00

29,00

32,00

34,00

38,00

17,00

19,00

S2

wszystkie gminy

110,00

122,00

55,00

61,00

62,00

70,00

31,00

35,00

36,00

40,00

18,00

20,00

Oplata dodatkowa za brak ważnego biletu – 120/140 zł













Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bilet
Jastrzębie-Zdrój
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.