TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Szczeciński parking P&R świeci pustkami. Co dalej?
TransInfo,pl - Opublikowano: 13.02.2018 15:51:19 1 komentarz
Szczeciński parking P+R świeci pustkami. Co dalej?

6 lutego szczecińscy radni z komisji rewizyjnej zajęli się tematem pustego parkingu P+R, który powstał przy lotnisku w Dąbiu.

6 lutego szczecińscy radni z komisji rewizyjnej zajęli się tematem pustego parkingu P+R, który powstał przy lotnisku w Dąbiu. Badają zasadność jego budowy i wydatkowania na ten cel środków z miejskiej kasy. Co ciekawe, to właśnie większość radnych zagłosowała za budżetem miasta, w którym były ujęte wydatki na budowę rzeczonego parkingu.

Pusty parking a polityka transportowa miasta

Członkowie komisji rewizyjnej podczas dokonanych oględzin na parkingu stwierdzili, że napełnienie w tym dniu wynosiło nieco ponad 30 samochodów, podczas gdy parking może pomieścić około 400 aut. Jest to jeden z dwóch parkingów tego typu w mieście. Jednakże tylko ten nie spełnia swojego zadania. Drugi został wybudowany wraz z pętlą przy ulicy Turkusowej. Co prawda może pomieścić kilkadziesiąt pojazdów, ale cieszy się większym zainteresowaniem. Problem pustego parkingu może wynikać z polityki transportowej miasta. Włodarze dali mieszkańcom możliwość wyboru, czy chcą parkować w centrum czy też korzystać z parkingu P+R i przesiadać się na komunikację miejską. Taka polityka nie zachęca mieszkańców do porzucenia swoich własnych aut. Nie jest bowiem tajemnicą, że transport samochodowy jest szybszy i wygodniejszy.

Pozostaje więc konieczność zachęcenia kierowców, aby jednak przesiedli się do komunikacji publicznej. Taki system działa w kilku miastach w Polsce. Tego typu zabiegi jak wyłączanie ulic z ruchu, ograniczanie miejsc parkingowych czy podwyższanie opłat za parkowanie w ścisłym centrum powodują, że wjazd do centrum samochodem przestaje być opłacalny.

Sęk w tym, że miasto w dalszym ciągu nie ma pomysłu na promocję transportu miejskiego i politykę parkowania w centrum miasta. Kierowcy są przyzwyczajeni, że w centrum mogą parkować byle gdzie i nie zważając na przepisy prawa o ruchu drogowym. W centrum panuje więc parkingowy chaos, a miasto jednocześnie nie motywuje mieszkańców w żaden sposób do jazdy autobusami i tramwajami. W rezultacie parking P+R w takim systemie (a właściwie przy jego braku) świecił i będzie świecił pustkami. To z kolei spowodowało, że coraz częściej pojawiają się głosy kwestionujące zasadność budowy parkingu. Szczeciński P+R miał jednak swoje pięć minut. Było to w czasie finału The Tall Ships Races w sierpniu 2017 roku, kiedy parking był pełny. Do miasta wówczas przyjechała spora liczba turystów. Wielu mieszkańców przesiadło się wówczas do komunikacji miejskiej. Niemniej jednak to było jednorazowe wydarzenie, które nie zmieni fatalnego obrazu. Niektórzy radni twierdzą wręcz, że mogło dojść do zmarnowania publicznych pieniędzy. Niewykluczone jest, że sprawa zostanie zgłoszona do prokuratury, w przypadku stwierdzenia niegospodarności.

Historia budowy i wątpliwości

Przypomnijmy, że parking P+R przy lotnisku w Dąbiu został oddany do użytku w grudniu 2016 roku. Inwestycja objęła również budowę zjazdu i wyjazdu na jezdnię północną ulicy Eskadrowej. Wykonane zostało również oświetlenie, monitoring wizyjny parkingu i integracja monitoringu z systemem zarządzania ruchem, a także system zliczania pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z parkingu wraz z tablicą informacyjną o wolnych i zajętych miejscach.Dodatkowo na parkingu zamontowano tablicę informującą o rzeczywistym odjeździe tramwajów z przystanku znajdującego się obok parkingu. Postawiono także biletomat.

Bezpośrednio przy parkingu znajduje się kładka, która prowadzi na przystanek tramwajowy, obsługiwany przez 3 linie kursujące do centrum miasta. Koszt inwestycji to 7,2 mln zł. Od początku pojawiały się również wątpliwości co do zasadności lokalizacji parkingu. Mówiło się o tym, że powinien on znajdować się bliżej centrum. Nie stanowiło to jednak przeszkody w jego budowie. O tym jaki los czeka parking oraz kierowców, dowiemy się najwcześniej za około 2 tygodnie, kiedy radni powrócą do tematu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
parking
ZDiTM Szczecin
  • TomaszN – 14.02.2018

    Najprawdopodobniej rynek postanowił zweryfikować, że jego budowa w tej bądź co bądź niekorzystnej lokalizacji okazała się nietrafioną inwestycją. W związku z tym należy go albo przenieść albo przebudować nieco i odpowiednio zareklamować, żeby zaczął skuteczniej przyciągać kierowców zainteresowanych postojem. Ja na szczęście nie mam tego problemu, bo parkuję wyłącznie u siebie w Modlinie na http://lotniskomodlin.org/ i jestem bardzo zadowolony.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.