TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Trako z planem na transport w Środzie Śląskiej [FIILM]
TOMASZ SZELUKOWSKI TransInfo.pl - Opublikowano: 09.02.2018 16:44:05
Trako z planem na transport w Środzie Śląskiej

31 stycznia 2018 r. ruszyła komunikacja miejska w gminie Środa Śląska. Projekt, której projekt przygotowała firma TRAKO Projekty Transportowe. O funkcjonowaniu ŚKP rozmawialiśmy z Tomaszem Szelukowskim.

31 stycznia 2018 r. ruszyła komunikacja miejska w gminie Środa Śląska. Projekt, której projekt przygotowała firma TRAKO Projekty Transportowe. O funkcjonowaniu ŚKP rozmawialiśmy z Tomaszem Szelukowskim, wspólnikiem w firmie TRAKO.

Licząca niecałe 9 tys. mieszkańców Środa Śląska – miasto wina i skarbów pełni funkcję siedziby gminy miejsko – wiejskiej, do której zalicza się dodatkowo 28 miejscowości zamieszkałych przez ponad 10 tys. mieszkańców.

Środa Śląska posiada stację kolejową na silnie eksploatowanej w ruchu regionalnym linii kolejowej 275 łączącej m.in. Wrocław ze Środą Śląską. Jednakże stacja kolejowa jest położona de facto na granicy miasta i sąsiedniego Szczepanowa, co oznacza, że od centrum miasta dzieli ją prawie 3,5 km. Ta odległość powoduje, że niezmotoryzowani mieszkańcy miasta na co dzień nie korzystają z komunikacji kolejowej. Dla tych osób jedynym sposobem na dotarcie do Wrocławia przewozy drogowe, które są zdominowane przez przewoźnika minibusowego. Potrzeba przybliżenia miasta do stacji kolejowej nie jest tematem nowym – już w 1926 r. otwarta została linia kolejowa ze stacji do Rynku, która funkcjonowała tylko do 1966 r.

W 2016 r. Gmina Środa Śląska zleciła firmie TRAKO Projekty Transportowe wykonanie ekspertyzy zewnętrznej dotyczącej uruchomienia komunikacji gminnej, na bazie której – z sukcesem uzyskano dofinansowanie z RPO Województwa Dolnośląskiego na zakup nowego taboru przeznaczonego do obsługi nowego systemu. Projekt podzielono na 2 etapy – pierwszy zrealizowany w 2017 r. obejmował zakup 3 autobusów elektrycznych klasy midi, 3 autobusów spalinowych z normą Euro VI typu mini oraz 4 pojazdy wolnobieżne typu XS. Licząca mniej niż 10 tys. mieszkańców Środa Śląska zdecydowała się na jeden z najbardziej odważnych projektów transportowych w Polsce – jako jedno z pierwszych dziesięciu miast w kraju wprowadziła do eksploatacji autobusy elektryczne, a ponadto pozyskała pojazdy wolnobieżne, które dotąd wykorzystywano w komunikacji miejskiej wyłącznie w Lidzbarku i Pułtusku.

Sieć komunikacji gminnej w Środzie Śląskiej uruchomionej 30 stycznia br. składa się z dwóch podsystemów, którymi są 3 linie miejskie obsługiwane głównie pojazdami wolnobieżnymi oraz 4 linii podmiejskich, na których kursują autobusy elektryczne i minibusy spalinowe.

Linie miejskie penetrują wszystkie osiedla w mieście, często przejeżdżając przez ulice o szerokości uniemożliwiającej przejazd nawet autobusom typu mini oraz korzystając z dróg o bardzo ograniczonej nośności, które na nowych osiedlach najczęściej posiadają nawierzchnię z betonowej kostki brukowej. Wszystkie linie miejskie są jednokierunkowe z przystankiem krańcowym przy dworcu autobusowym, przy którym zatrzymują się także wszystkie linie podmiejskie. Linie A1 i A2 kursujące względem siebie przeciwbieżnie zapewniają obsługę południowych osiedli miasta, linia B1 zapewnia dojazd do aquaparku i północno – wschodnich osiedli, a linie C1 i C2 umożliwiają dojazd do Osiedla Zachodniego. Na linii C1 uruchamiane są dodatkowe kursy szkolne gwarantujące bezpośredni dojazd do szkół również mieszkańcom osiedla zlokalizowanego po drugiej stronie obwodnicy miasta.

Linie podmiejskie tworzą linie uruchomione w celu zapewnienia komfortowego dojazdu do stacji kolejowej Środa Śląska (linie 1 i 2) oraz połączenia do miejscowości w północnej części gminy (linie 3 i 4). Linie 1 i 2 stanowią wiązkę skoordynowanych linii, kursując wspólnie z osiedla Jaśkowice w Szczepanowie przez Dworzec Kolejowy do Dworca Autobusowego, skąd linia 1 kontynuuje jazdę do Przedmościa przez ul. Wrocławską oraz wsie Komorniki i Święte. W porach, kiedy nie kursują linie A1 i A2, trasa linii 2 jest wydłużona w Środzie do ul. Wrocławskiej przez Rynek. Linie 3 i 4 rozpoczynają bieg przy dworcu autobusowym w Środzie Śląskiej i kierują się przez Dworzec Kolejowy w stronę Szczepanowa – linia 3 do Kobylnik z wjazdami do Lipnicy i Słupa, a linia 4 do Rzeczycy przez Zakrzów i Brodno.

Linie Średzkiej Komunikacji Publicznej funkcjonują w dni robocze, a ich częstotliwości kursowania są zróżnicowane. Rozkłady jazdy linii 1 i 2 są silnie powiązane z godzinami odjazdów Kolei Dolnośląskich ze stacji Środa Śląska do Wrocławia oraz przyjazdów ze stolicy Dolnego Śląska. W rozkładzie jazdy na 27 pociągów regionalnych kursujących między Wrocławiem a stacją Środa Śląska przewidziano aż 25 kursów Średzkiej Komunikacji Publicznej z centrum Środy Śląskiej. Uruchomienie Średzkiej Komunikacji Publicznej daje mieszkańcom Środy Śląskiej atrakcyjną alternatywę do samochodów osobowych i przewoźników drogowych przy codziennych podróżach do Wrocławia. Wybierając przejazdy autobusem średzkiej komunikacji miejskiej i pociągiem regionalnym z centrum Środy Śląskiej do Dworca Głównego we Wrocławiu podróż będzie trwać od 39 do 49 minut w zależności od długości czasu przesiadki i podróży koleją. Poziom ok. 40 minut w porannym szczycie komunikacyjnym w przypadku podróży samochodem, minibusem lub autobusem do ścisłego centrum Wrocławia jest nierealny, biorąc pod uwagę zakorkowany wjazd do Leśnicy oraz sznur stojących samochodów na ul. Kosmonautów we Wrocławiu – podróż samochodem do centrum Wrocławia zajmuje przeważnie 60 minut. Nie lepiej jest w godzinach popołudniowych – jazda samochodem z okolic wrocławskiego Dworca Głównego do centrum Środy Śląskiej może zająć nawet 68 minut, a dla porównania podróż pociągiem Kolei Dolnośląskich i autobusem Średzkiej Komunikacji Publicznej zajmie od 38 do 50 minut.

Co więcej, mieszkańcy Środy Śląskiej uzyskali także możliwość dojazdu do Legnicy, będącej również częstym celem podróży ze względu na liczne zakłady przemysłowe oraz silnie rozwinięty sektor handlu. System skomunikowań objął także linie 3 i 4, które docierają do miejscowości w północnej części gminy.

W etapie 2 uruchomione zostaną kolejne linie, które będą adresowane głównie dla mieszkańców południowej części gminy. Do ich obsługi pozyskane będą kolejne 3 nowe autobusy, w tym 1 typu midi o napędzie elektrycznych oraz 2 typu mini o napędzie spalinowym. To oznacza, że do końca tego roku flota Średzkiej Komunikacji Publicznej będzie składała się z 13 pojazdów, w tym 4 autobusów typu midi o napędzie elektrycznym, 5 autobusów typu mini o napędzie spalinowym oraz 4 pojazdów wolnobieżnych typu XS.

W ostatnich latach sieć transportu publicznego w przewozach drogowych w Polsce ulegała systematycznemu regresowi. Tylko w samym województwie dolnośląskim na przestrzeni 2017 r. z rozkładów jazdy komunikacji regionalnej zlikwidowano ok. 400 kursów, często zapewniających możliwość jedynego dojazdu do ośrodków miejskich dla niezmotoryzowanych osób. Projekt realizowany przez Gminę Środa Śląska ma zapobiec wykluczeniu transportowemu mieszkańców gminy, a równocześnie dać możliwość poruszania się po siedzibie gminy oraz zapewnić atrakcyjną alternatywę przy podróżach realizowanych do Wrocławia. To wszystko dzięki lokalnym samorządowcom – bez wsparcia ze środków publicznych oferta regionalnego transportu publicznego nie ulegnie poprawie. W 2018 r. Środa Śląska do komunikacji gminnej dopłaci 1 155 000 zł.



Sprawdź też:
Środa Dolnośląska
TRAKO

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.