TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wicepremier Gowin będzie reformował krakowską komunikację
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 10.06.2019 18:06:41 1 komentarz
Wicepremier Gowin będzie reformował krakowską komunikację

Wicepremier, minister nauki i szef Porozumienia Jarosław Gowin powołuje zespół ekspercki, który wypracuje alternatywne rozwiązania komunikacyjne w Krakowie.

Wicepremier, minister nauki i szef Porozumienia Jarosław Gowin powołuje zespół ekspercki, który wypracuje alternatywne rozwiązania komunikacyjne w Krakowie. Celem jest rozładowanie korków – według raportu TomTom Kraków jest 26. najbardziej zakorkowanym miastem świata.

Podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Krakowie wicepremier, min. nauki i szkolnictwa wyższego, szef Porozumienia, zapowiedział powołanie zespołu ekspertów, który - jak wyjaśnił - zajmie się wypracowaniem rozwiązań komunikacyjnych alternatywnych wobec, zdaniem polityka, nieudolnych rozwiązań władz Krakowa. "Konkretne propozycje przedstawimy zaraz po wakacjach" - zapowiedział Gowin.

Przywołał wyniki nowego raportu TomTom, zgodnie z którym Kraków jest 26. najbardziej zakorkowanym miastem świata. Zgodnie z badaniami w Polsce zaś Kraków zajmuje drugie, zaraz po Łodzi (15. najbardziej zakorkowane miasto świata), miejsce, jeśli chodzi o korki. W globalnym rankingu pierwsze miejsca zajmują kolejno Bangkok, Bogota i Lima.

Jak mówił w poniedziałek Gowin, skumulowanie remontów w Krakowie świadczy o "elementarnej niezdolności do zaplanowania działań ze strony miasta". Wicepremier ocenił także, że "ślimaczą się" budowa parkingów i kluczowych nowych rozwiązań komunikacyjnych, np. tramwaju z Górki Narodowej do centrum miasta.

Zdaniem szefa Porozumienia władze miasta nie mają jasnych rozstrzygnięć, jeśli chodzi o strategię komunikacyjną - czy ma mieć ona charakter publiczny, czy samochodowy, ponieważ po mieście trudno się poruszać komunikacją miejską, a równocześnie jest ona coraz droższa; droższe mają być także parkingi.

"Rosną koszty komunikacji, a przede wszystkim mieszkańcy Krakowa tracą setki tysięcy godzin, stojąc w korkach" - podkreślił Jarosław Gowin i dodał: "To, co się dzieje dzisiaj w Krakowie, to rekord świata, jeśli chodzi o niewydolność (komunikacyjną) - po Krakowie w ogóle nie można się przemieszczać na skutek nieudolności władz miasta".

Na czele powołanego przez Porozumienie zespołu ekspertów stanie radny Krakowa Mariusz Kękuś (PiS). Jak mówił na konferencji prasowej, Kraków jest bardziej zakorkowany niż Poznań, Warszawa, Wrocław. W ocenie radnego powinny się rozpocząć inwestycje planowane od lat – tramwaj na Górkę Narodową, na Azory, połączenie z Prądnika do Nowej Huty. "Te trzy duże inwestycje mogłyby w znacznym stopniu usprawnić ruch, skłonić mieszkańców, by przesiedli się na komunikację zbiorową" – mówił.

W jego ocenie zachowanie urzędników krakowskich jest "nielogiczne". "W momencie, kiedy Kraków jest przeciążony remontami, składają propozycje podniesienia cen biletów nawet o 50 proc. Teraz dyskusja o radykalnych podwyżkach w strefie płatnego parkowania" – mówił radny.

Od maja bilet jednorazowy 20-minutowy kosztuje 3,40 zł - o 60 groszy więcej niż wcześniej. Nie ma biletów 40-minutowych i godzinnych, a zamiast nich wprowadzono 50-minutowy za 4,6 zł. Bilet miesięczny na wszystkie linie podrożał z 89 zł do 106 zł.

Ceny biletów jednorazowych komunikacji miejskiej nie były podnoszone w Krakowie od 2013 r., a miesięcznych jeszcze dłużej. Tymczasem, jak wskazywali urzędnicy z Zarządu Transportu Publicznego, koszty funkcjonowania krakowskiego transportu zbiorowego znacząco wzrosły m.in. z powodu wyższych cen paliw i prądu. Wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały około 50 proc. kosztów (dekadę temu było około 70 proc.). Aby utrzymać funkcjonowanie komunikacji miejskiej na dotychczasowym poziomie, w 2019 r. potrzebne jest - według szacunków władz miasta - około 640 mln zł.

W maju Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Stawki za parkowanie wzrosną z 3 zł do 9 zł, 7 lub 5 zł za godzinę zależnie od strefy; opłaty będą pobierane także w weekendy.

Planowane zmiany w strefie płatnego parkowania mają doprowadzić do ograniczenia liczby samochodów wjeżdżających do ścisłego centrum miasta i zwiększyć możliwości parkowania przez mieszkańców, którzy coraz częściej mają duże trudności z zostawieniem pojazdu w pobliżu miejsca zamieszkania.

Poniedziałkową konferencję prasową Gowin zorganizował w parku przy placu Inwalidów, niedaleko skrzyżowania ul. Królewskiej i Al. Trzech Wieszczów – gdzie trwa uciążliwy remont.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
korek
  • Marcin Robert Maź – 10.06.2019

    Facet, który jako polityk nigdy nic sensownego nie zrobił. Czego się spodziewać? Kapliczki w każdym pojeździe?

  • Michal Krzysztoszek – 10.06.2019

    Jak Gowin za coś się bierze, to ja już się boję pomyśleć

  • Janek Nosek – 10.06.2019

    Szkoda że nie w Gdańsku , w Gdańsku też chcemy, Gdańska komunikacja miejska to propaganda i totalna tragedia bardzo niska punktualność (nawet jak nie ma korków to i tak autobusy i tramwaje się spóźniają), brak priorytetu w przejazdach dla komunikacji miejskiej, zbyt niska częstotliwość kursowania, zbyt mała liczba bezpośrednich połączeń, brak synchronizacji i zbyt wysoka awaryjność.

  • Mateusz Osuchowski – 10.06.2019

    PiS i przyjaciele już raz powoływali jeden zespół ekspertów, ws. dworca Poznań Główny, coś nie poszło ...

  • Piotr Gałęziowski – 10.06.2019

    Ciekawe kto zreformuje zbiorkom we Wrocławiu?

  • Jan Wróblewski – 10.06.2019

    To w Krakowskiej komunikacji da się coś jeszcze 'zreformować'?

  • Tadeusz Kowalczyk – 10.06.2019

    Znalazł sie k...a reformatoł

  • PetKo – 10.06.2019

    Podstawowe zadaniem Gowina powinno być wprowadzenie darmowych dojazdów do kościołów. ;)

  • Leszek Koczorowski – 10.06.2019

    To jakieś jaja władza PiS ma zamiar się wtrącać do komunikacji miejskiej to jest kpina

  • Tomasz Matuszak – 11.06.2019

    Poseł czopek wciśnie się wszędzie

  • Juri Ogóri – 11.06.2019

    O ja pielodre. Tramwaje beda musialy miec kwadratowe kola a szyny beda z drewna... Gowin ma swietne pomysly, to bardzo madry człowiek

  • Bartek Górecki – 11.06.2019

    Na bank motorniczymi będą hindusi, ukraińcy, palestyna, uzbekistan i cała reszta a operatorem uber no i oczywiście nie zapominajmy o jego synu, który wstawi w ten biznes 400 tramwai😂

  • Marek Nowak – 11.06.2019

    Gorzej niż obecnie już się nie da, więc czekam na kogokolwiek kto chce coś zrobić...

  • Paweł Krzysztof Kołodziej – 12.06.2019

    Gowin powinien mieć zakaz zbliżania się do jakichkolwiek pojazdów. Przez to jak zderegulował zawód instruktora i egzaminatora giną ludzie masowo na naszych drogach !!!

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.