TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wilno z elektrycznymi hulajnogami
TransInfo.pl - Opublikowano: 11.03.2019 13:02:08
Wilno z elektrycznymi hulajnogami

Już wiosną mieszkańcy stolicy i goście Wilna skorzystają z usługi wypożyczania elektrycznych hulajnóg.

Już wiosną mieszkańcy stolicy i goście Wilna skorzystają z usługi wypożyczania elektrycznych hulajnóg.

W ten sposób zwiedzanie i podróżowanie po mieście odbędzie się w bardziej innowacyjny i wygodny sposób. Wilno pragnie stać się stolicą e-hulajnóg w Europie, a sposób ten tylko zmniejszy korki, jak również stanie się wolną przestrzenią do jazdy e-hulajnogą.

“Szybkie i otwarte Wilno cieszy się z możliwości świadczenia usług mikromobilności mieszkańcom Wilna i gościom miasta. Cieszę się, że pięć firm zdecydowało się świadczyć tę usługę w Wilnie, która będzie stanowiła doskonałą alternatywę mieszkańcom Wilna, podczas gdy stolica pozostanie wolnym obszarem do podróżowania takimi sposobami oraz dołoży wszelkich starań, aby móc zapewnić najlepsze warunki firmom, opracowującym takie projekty", – twierdzi mer miasta Wilna, Remigijus Šimašius.

Zdaniem R.Šimašiusa, e-hulajnogi nie tylko stają się częścią mobilności miejskiej, która doskonale uzupełnia cały ekosystem transportu miejskiego, ale także zobowiązuje do zapewnienia niezbędnej infrastruktury, dla której miasto poświęciło w ostatnich latach dużo uwagi, na przykład budując nowe chodniki i ścieżki rowerowe.

Umowę o świadczenie usług najmu e-hulajnóg podpisały następujące firmy: “CityBee", “Flash", “MyScoote", “Swop" oraz “Unicorn scooters". Miasto natomiast zobowiązało się do poprawy jakości ścieżek rowerowych i chodników, umożliwiając w ten sposób mieszkańcom stolicy zamianę samochodów na innowacyjne metody komunikacji, jak na przykład e-hulajnoga.

Zdaniem Antona Nikitina, kierownika projektu Działu komunikacji spółki samorządowej “Susisiekimo paslaugos", e-hulajnoga jest alternatywą krótkiego przemieszczania się po mieście.

“Często podróże po mieście są krótkie, zaledwie kilka kilometrów, a e-hulajnoga pozwoli na bezstresowe, codzienne podróże do pracy, na przerwy na lunch, do transportu publicznego lub do centrum miasta. Ponadto, konsekwentnie wdrażając plan innowacyjnej mobilności, Wilno zobowiązuje się do kontynuowania rozwoju sieci rowerowej, a więc musimy wdrożyć pomysł komunikacji bez samochodów, uczynić ją bardziej atrakcyjną dla mieszkańców" – mówi kierownik projektu Działu komunikacji spółki samorządowej “Susisiekimo paslaugos".

Wynajem e-hulajnóg działa na zasadzie tak zwanego systemu free-float, w którym aplikacje mobilne pozwalają namierzyć lokalizacje wolnych e-hulajnóg na mapie i odebrać je stamtąd, a po użytku zostawić je w innym miejscu. Jednak istnieją wspólne zasady dotyczące ruchu drogowego wmieście. E-hulajnogi będą miały wbudowane czujniki, które dostarczą informację o usłudze wypożyczania, na temat ich lokalizacji i nie tylko.

Zgodnie z zasadami ruchu drogowego, jazda e-hulajnogą podlega zasadom jazdy rowerem – powinno się nim jechać ścieżkami rowerowymi, a jeśli chodnik takiej ścieżki nie posiada – zgodnie z prędkością pieszych. Usługodawcy przewidują, że z usługi będą mogli skorzystać osoby powyżej 18 lat, jednak dowód prawa jazdy nie jest obowiązkowy. Załadowaną e-hulajnogą można pokonać odległość do 45 km, z maksymalną prędkością do 25 km na godzinę.

W ciągu 4 lat Wilno nie do poznania rozwinęło infrastrukturę komunikacji. Zbudowano oraz odnowiono ponad 40 km ścieżek rowerowych oraz 67 chodników dla pieszych. Infrastruktura została rozwinięta tam, gdzie była najbardziej potrzebna – w dzielnicach sypialnych.

W ciągu kolejnych kilku lat planowana jest kontynuacja budowy głównych tras rowerowych oraz zapewnienie wygodniejszego połączenia tras rowerowych w urbanistycznej części miasta. W tym roku planowana jest budowa 30-kilometrowych połączeń – na przybrzeżach Willi oraz wzdłuż jej, przy Prospekcie Zameczka i ul. T.Narbutta, przy tzw. “trójkącie Żyrmun" – ul. Žirmūnų, Minties i Tuskulėnų, w północnej części miasta, rozpocząć prace przy ul. Žalgirio, Rinktinės, Širvintų, Giedraičių, Kernavės, Kareivių, Žirmūnų, jak również w Nowym Mieście – przy ul. Algirdo, Geležinkelio, Dariaus ir Girėno.

Miasto każdego roku ma również na celu odnowienie co najmniej 20-30 km chodników.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wilno
hulajnoga
  • Tomasz Herud – 11.03.2019

    Pojazd na zdjęciu to raczej kolobeżka, a nie hulajnoga :)

  • Konrad Tetrzona – 11.03.2019

    Dominik Moritz

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.