TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wolna niedziela komplikuje transport zbiorowy
TransInfo,pl - Opublikowano: 13.03.2018 11:14:29
Wolna niedziela a zbiorowy transport

W zeszłą niedzielę - 11 marca - po raz pierwszy mieliśmy ustawową wolną niedzielę. O wpływie najnowszej ustawy na transport publiczny zapytaliśmy firmę doradczą TRAKO.

W zeszłą niedzielę po raz pierwszy mieliśmy ustawową wolną niedzielę, która spowodowała, że część firm skasowała nierentowne kursy, a w sobotę wyraźnie wzrosła liczba pasażerów w miastach. O komentarz do tej sytuacji poprosiliśmy firmę doradczą TRAKO Projekty Transportowe.
  z Wrocławia.

Na początek problemy. W związku z wprowadzeniem ustawy ograniczającej handel w niedziele działania podjął rzeszowski PKS, który mocno przyciął niedzielną siatkę połączeń. Swoje działania tłumaczy niską frekwencją i brakiem rentowności połączeń.

Z kolei w Poznaniu w związku z zamknięciem galerii handlowych w niektóre niedziele, inaczej kursują autobusy, które dowożą do nich klientów. - "W ustawowe dni wolne od handlu komunikacja miejska i podmiejska funkcjonować będzie według świątecznego rozkładu jazdy z następującymi ograniczeniami: autobusy linii nr 80 kursować będą tylko do przystanku Rudnicze, autobusy linii nr 81 kursować będą tylko do przystanku Szwajcarska Szpital, autobusy linii nr 84 kursować będą z pominięciem przystanku Szwajcarska Centrum Handlowe, autobusy linii nr 611 kursować będą tylko do przystanku Luboń/Żabikowo, autobusy linii nr 703 kursować będą z pominięciem przystanku Sycowska Centrum Handlowe, autobusy linii nr 811, 812, 813 kursować będą z pominięciem przystanku Swadzim/Auchan" - zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego.

Komunikacyjna niekonsekwencja

Niekonsekwencja w traktowaniu niedzieli przez ustawodawcę powoduje, że jest to trudny "orzech do zgryzienia" dla organizatorów komunikacji. W przeddzień wolnej niedzieli - czyli w sobotę - wzrasta liczba pasażerów, i w zasadzie można byłoby się pokusić - podobnie jak to jest niektórych w Niemczech - o powszedni rozkład jazdy. Z kolei w wolna niedzielę zamiera - ale nie co tydzień, tylko co dwa tygodnie. I jak to wszystko zgrać? O komentarz poprosiliśmy Tomasza Szelukowskiego z firmy TRAKO Projekty Transportowe:

-"Wprowadzane właśnie ograniczenie handlu z pewnością wpłynie na zmniejszenie liczby pasażerów w transporcie publicznym w niedziele niehandlowe. Obserwując zachowania mieszkańców miast w państwach, w których od wielu lat funkcjonuje zakaz handlu w dużych sklepach w niedziele, należy spodziewać się zwiększonego zapotrzebowania na przejazdy komunikacją zbiorową w soboty, W wielu niemieckich miastach częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów w soboty w ciągu dnia są ustalone na identycznym poziomie jak w dni robocze, co zachęca mieszkańców do wybierania komunikacji miejskiej przy podróżach realizowanych do ośrodków handlu i w sprawach towarzyskich. Pewną trudność dla organizatorów transportu publicznego w Polsce będzie sprawiało przejściowe wdrażanie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, która zakłada pełen zakaz dopiero w 2020 r., co oznacza, że rozkład popytu w soboty i niedziele będzie mocno zróżnicowany. Prawdopodobnie wiele Polaków będzie częściej wybierać się na zakupy w soboty, niezależnie od funkcjonowania sklepów w niedziele.

Jest jeszcze jeden aspekt mogący wymusić zmiany w ofercie przewozowej komunikacji zbiorowej – wiele centrów handlowych wydłuży godziny funkcjonowania w soboty, co być może będzie wymagało wydłużenia funkcjonowania linii dziennych" - zauważa Tomasz Szelukowski.

Niedzielna ustawa

I podstawa prawna. W 2018 r. weszła w życie ustawa ograniczająca handel w niedziele. Zgodnie z nią handel w niedziele będzie ograniczany - do dwóch niedziel w miesiącu w tym roku i jednej niedzieli w miesiącu w 2019 r. Od 2020 r. będzie obowiązywał zakaz handlu w niedziele z pewnymi odstępstwami.

Zgodnie z nowym prawem w każdym miesiącu będą dwie niedziele handlowe - pierwsza i ostatnia. Od 1 stycznia 2019 roku będzie to tylko jedna niedziela w miesiącu - ostatnia, a od 1 stycznia 2020 roku będzie obowiązywał zakaz handlu we wszystkie niedziele z wyjątkiem siedmiu w roku. Od 2020 roku wolne od handlu będą tylko: dwie niedziele handlowe przed świętami Bożego Narodzenia, jedna przed Wielkanocą i cztery dodatkowo - ostatnie niedziele: stycznia, kwietnia, czerwca oraz sierpnia. Ponadto - jak zapisano w ustawie - w Wigilię Bożego Narodzenia oraz w sobotę bezpośrednio poprzedzającą Wielkanoc handel będzie możliwy tylko do godz. 14.

W niedziele zrobimy jednak zakupy w placówkach handlowych zlokalizowanych na dworcach, w portach i przystaniach morskich, w portach lotniczych, w strefach wolnocłowych, w środkach komunikacji miejskiej, autobusowej, kolejowej, rzecznej, morskiej i lotniczej, a także na morskich statkach handlowych, statkach powietrznych, platformach wiertniczych i innych budowlach morskich. Spod zakazu wyłączono także sprzedaż ryb zarówno "z burty" oraz z punktów pierwszej sprzedaży.

Za złamanie zakazu handlu w niedziele grozi kara w wysokości od 1 tys. zł do 100 tys. zł., a przy uporczywym łamaniu ustawy - kara ograniczenia wolności.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
badania
TRAKO
  • Marek Maslowiec – 13.03.2018

    Wystapic do rzadu zeby DAL kase. Duzo przeciez jej maja.

  • Dominik Brzeski – 13.03.2018

    Spadek podroznych komunikacja miejska byl zwiazany z ladna sloneczna pogoda. Spacerami. Zabawa ma swierzym powietrzu. Spotkaniami z rodzina

  • Piotr Rubiś – 13.03.2018

    Dni słoneczne / dnie nie słoneczne - Kraków 134 , Niedziela Pracująca/ Niedziela obiboka - prosta sprawa.

  • Grzegorz Gender – 13.03.2018

    Kurde, jak to zrobić, żeby w transporcie publicznym nawet w niedziele wolne od handlu były tłok???

  • Patrycja Urbaniak – 14.03.2018

    We Wrocławiu rano faktycznie było pusto. Ale po południu były takie tłumy spacerowiczow w centrum, że masakra... także w okolicach parków. Więc ostatecznie chyba był większy tłok w km niż zwykle...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.