TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

ZTP Kraków w ofensywie: po biletach - parkingi
TransInfo.pl - Opublikowano: 29.05.2019 09:30:03
Po biletach - walka o Strefę Płatnego Parkowania; fot. UM Kraków

Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania.

28 maja Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Główne zmiany to pobór opłat w weekend i zwiększenie dostępności miejsc postojowych.

- Dzięki zmianom w ustawach od września tego roku możliwe będzie pobieranie opłat za postój na ulicy w weekendy oraz wprowadzenie nowych stawek w cenniku opłat, co jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania strefy – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Obowiązujące od 2001 r. stawki opłat już dawno przestały wpływać na zachowania kierowców, w efekcie połowa parkujących w Strefie Płatnego Parkowania robi to codziennie, a więcej niż połowa wykonuje postój przez 6-7 godzin.

Rolą Stref Płatnego Parkowania jest tymczasem zmniejszenie ruchu ulicznego i poprawianie dostępności miejsc postojowych w najbardziej zatłoczonych obszarach miasta. Dzięki ustawowym zmianom samorządy wreszcie mogą pobierać realne opłaty za postój, odpowiadające właściwej wartości pasa drogowego.

Parkingowy cennik

Miejsca na komercyjnych działkach prywatnych kosztują dziś 5-6 zł za godzinę. Na parkingach kubaturowych nawet 7 zł. Nie jest to przypadek. Kiedy w 2001 r. ministerstwo zapisywało kwotę 3 zł jako górny limit opłat, kwota ta miała wówczas wartość porównywalną z kwotą 7-8 zł obecnie. Bez wątpliwości również od tamtej pory Kraków stał się o wiele bardziej popularny wśród turystów.

W projekcie uchwały ZTP proponuje więc podzielenie podstref płatnego parkowania na trzy grupy cenowe – zależnie od zatłoczenia na ulicach, co pokazała nam wykonana jesienią zeszłego roku analiza.

- Najdroższe obszary to te, gdzie wypełnienie miejsc postojowych przekraczało przez cały dzień poziom 95 proc. a czasem sięgało nawet 100 proc. W efekcie kierowcy poszukiwali tam miejsca na postój, krążąc po uliczkach nawet przez kwadrans, jak pokazała wspomniana analiza – zaznacza Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Nowe propozycje

W najdroższych podstrefach pierwsza godzina postoju miałaby kosztować 9 zł, druga 10, a trzecia 11 zł – każda następna kolejne 9 zł. To obecne podstrefy P1 oraz P2 (po zmianach: A1, A2, A3, A4, A13).

Średnia cena (7 zł za pierwszą godzinę) będzie dotyczyła podstref P7 czy P5, a więc Zwierzyńca i Podgórza, oraz podstref P3 i P4, rejony Grzegórzek i ul. Lubicz (po zmianach: B6, B11, B12, B20)

Najtańsze podstrefy będą obciążone kwotą 5 zł za pierwszą godzinę postoju (podstrefy: C5, C8, C9, C10, C15, C16, C19, C22).

Nieopłacenie postoju będzie obciążone opłatą w wysokości 200 zł.

SPP Kraków

Do tej najtańszej grupy będą się też zaliczały dwie nowe podstrefy na os. Podwawelskim i na Zabłociu. Na razie ZTP nie proponuje nowych obszarów, ale część rad dzielnic wnioskuje o objęcie odpłatnością za postój dodatkowych części miasta. Decyzję w tej sprawie pozostawiamy radnym miasta. Nowe obszary staną się obszarami płatnego parkowania na wiosnę 2020 r. tak, by był czas na zakup parkometrów niezbędnych do instalacji na nowych ulicach, oraz dopasowanie się do ewentualnych korekt wprowadzonych przez radę miasta.

- Cel zmian jest prosty: liczymy na zmniejszenie ruchu ulicznego w śródmieściu. Kierowcy będą krócej poszukiwali miejsc dla swoich aut, a więc mniej krążyć. Jednocześnie nowe, realne ceny miejsc postojowych sprawią, że kierowcy będą decydowali się przyjeżdżać w obręb Śródmiejskiej SPP rzadziej niż obecnie – mówi Łukasz Franek.

Mniejsza liczba aut i mniejszy ruch uliczny to zaś ważna dla Krakowa rzecz. Wiąże się z obniżeniem wielkości emisji zanieczyszczeń powietrza (spalin i pyłów wzbijanych). Mniejszy będzie także hałas uliczny, co dla mieszkańców Śródmieścia będzie istotne szczególnie w weekendy, w które pojawia się w Krakowie najwięcej samochodów.

Analiza z jesieni 2018 r. pokazała, że jeśli kierowcy mieliby płacić 5 zł za godzinę postoju, to nie zmienią swoich zachowań. Stąd biorą się m.in. proponowane w projekcie uchwały stawki. Zarazem punktem odniesienia są też kwestie opłacalności budowy parkingów kubaturowych. Dopiero od poziomu 7 zł za godzinę, opłaca się brać kredyt i realizować inwestycję z gwarancją zwrotu nakładów. Przywrócenie realnej ceny da więc szansę na komercyjnych partnerów, którzy zdecydują się na budowę parkingów kubaturowych, co pozwoli doprowadzić do uporządkowania ulic.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
parking
Kraków
ZTP Kraków
  • Robert Salisz – 29.05.2019

    Bardzo lubię Łukasza Franka za odwagę mówienia o tym co trudne. Zresztą - przypomnijmy sobie ile było protestów (jeszcze chyba bez Ł. Franka) w momencie kiedy miasto zastosowało ruch okrężny wokół Plant. A teraz? Mało kto już pamięta, że to był problem. Oczywiście jest - jak zawsze - grupa niezadowolonych, ale jest też coś takiego jak dobro miasta, dobro większości. Pamiętamy też dyskusję o Kalwaryjskiej? Mocno podupadła ulica, gdzie kupcy walczą o przetrwanie. Po zabraniu miejsc parkingowych twierdzą, że ich sklepy upadną całkiem, a tymczasem tysiące ludzi dziennie podróżując tramwajem zyskuje po 15 minut w jedną stronę. Był kompromis, ale separatory dla tramwajów zostały.

  • Sebbastian Pioro – 29.05.2019

    Krakowem zarządzają (moim zdaniem) osoby niepełnosprawne umysłowo !!! Kraków chce doić jak tylko się da turystów - natomiast nie daje nic w zamian. Kraków jest coraz mniej przyjazny dla turystów i autokarów, które ich dowożą... Brak miejsc parkingowych dla autokarów, turyści muszą pokonywać spore dystansu pieszo - a nie zapominajmy, że wielu z nich jest starszych...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.